פרק 1. מבוא

עמוד:13

13 פרק 1 . מבוא העוסקות בזכויות אדם ולא מכולן . הוא מאפשר חריגה מחירויות היסוד ( סעיף 2 לצ'רטר — חופש המצפון, הדת, הביטוי, ההתאספות וההתאגדות ) , מן הזכויות המשפטיות ( סעיף 7 ) ומן הזכות לשוויון ( סעיף 15 ) . המנגנון אינו מאפשר חריגה מן הזכות לבחור ולהיבחר ( סעיף 3 ) , מחופש התנועה ( סעיף 6 ) ומזכויות החינוך של מיעוטים ( סעיפים 16 – 23 ) . הצ'רטר כולל גם הוראה הקובעת שלמרות כל האמור בצ'רטר — כולל מנגנון החריגה — זכויות הצ'רטר תוענקנה לגברים ולנשים באופן שוויוני ( סעיף 28 ) . נוסף על כך, היות שזכויותיהם של בני האומות הראשונות אינן כלולות בצ'רטר אלא בחלק אחר של החוקה ( סעיף 35 ) , גם זכויות אלו אינן ניתנות לחריגה . זאת ועוד, המנגנון אינו מאפשר חריגה מסעיפי החוקה שעוסקים במבנה המשטר, בסמכויותיהן של רשויות השלטון השונות ובחלוקת הסמכויות בין השלטון המרכזי לפרובינציות . גם על פי המנגנון הקנדי, הצהרות חריגה מוגבלות בזמן . 6 כפי שאראה במחקר מדיניות זה, הסכנות שהמנגנון טומן בחובו רבות . מלבד הביקורת השיפוטית על חקיקה, אין בשיטת המשפט הישראלית בלם אחר על כוחו של המחוקק . זאת ועוד, בישראל אין צורך במנגנון זה כי מרבית חוקי היסוד אינם משוריינים, כך שאם הכנסת מבקשת לחרוג במקרה מסוים מזכות כלשהי A declaration made under subsection ) 1 ( shall cease ( 3 ) to have effect five years after it comes into force or on such earlier date as may be specified in the declaration . Re - enactment Parliament or the legislature of a province may re - ( 4 ) enact a declaration made under subsection ) 1 ( . Five year limitation Subsection ) 3 ( applies in respect of a re - enactment ( 5 ) made under subsection ) 4 ( . 6 "יחידת החריגה" בקנדה היא הצהרת החריגה, דהיינו הסעיף בחוק הקובע כי החוק הוא חוק חורג . לאחר פקיעתה של הצהרת החריגה מוסיף החוק החורג לעמוד בתוקף, אלא שהוא אינו חסין מביקורת שיפוטית ( ואם כבר נפסל בעבר הוא שב להיות לא – חוקתי ) . במנגנון החריגה בחוק – יסוד : חופש העיסוק, יחידת החריגה היא החוק עצמו — הוא אשר פוקע בתום ארבע שנים . מנגנון החריגה בחוק – יסוד : חופש העיסוק אינו מתייחס לחקיקה נוספת של חוק חורג, לאחר שפקע, או לקראת פקיעתו . מנגנון החריגה הקנדי מאפשר חקיקה מחדש של הצהרת חריגה ( ראו סעיף 33 ( 4 ) ) .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר