תקציר

עמוד:9

9 תקציר שימוש לאסדרת הגנת הסייבר, נקבעים לפי הערכת הסיכון הנשקף לאינטרסים לאומיים חשובים מתקיפת סייבר על ארגון מסוים או על ארגונים ממגזר מסוים . לפיכך, ההגדרה של אינטרסים לאומיים חשובים אלו היא המפתח להבנת היקפה של התערבות המדינה בשוק לשם הגנת מרחב הסייבר . קיים מתאם בין רמת הסיכון לבין מידת ההתערבות של המדינה בשוק החופשי, כפי שבאה לידי ביטוי בכלי הרגולטורי שבו נעשה שימוש : ככל שהסיכון גדול יותר המדינה נוטה להשתמש בכלי רגולטורי "מתערב" יותר . הנגזרת הברורה ביותר מהערכת הסיכון לאינטרסים לאומיים חשובים היא ההבחנה המקובלת בכל המדינות בין ארגונים המשתייכים למגזרי תשתיות קריטיות ובין אלו שאינם מפעילים או בעלים של תשתיות קריטיות, ולכן הרגולציה של הגנת הסייבר במגזרי תשתיות קריטיות שונה מהרגולציה במגזרים אחרים . ההגדרה של אינטרסים לאומיים חשובים בישראל שונה מהגדרתם במדינות האחרות שנסקרו במחקר זה . שוֹנוּת זו משפיעה על הכלים הרגולטוריים שבהם נעשה שימוש כלפי ארגונים ממגזרים שונים, ובאה לידי ביטוי בעיקר בהיקף של רגולציית ציווי ושליטה ריכוזית או רכה וביזורית . ביוני 2018 פורסם תזכיר חוק הסייבר, המבוסס על התפיסה שהאסדרה של הגנת הסייבר תיעשה על ידי רגולטורים מגזריים באמצעות שילוב כלים רגולטוריים של ציווי ושליטה ריכוזית וביזורית, בפיקוח מערך הסייבר . תזכיר חוק הסייבר הוא צעד חיובי ונכון לאור הצורך לעגן בחוק את אופן פעולתו וסמכויותיו של מערך הסייבר הלאומי, הפועל להגנת מרחב הסייבר מכוח החלטות ממשלה זה כמה שנים . אולם, לדעתנו, התזכיר איננו משקף את ההסתכלות הרחבה המתבקשת נוכח אתגרי היצירה והמימוש של אסדרת ההגנה על מרחב הסייבר . אסדרת הגנת הסייבר המוצעת בתזכיר אינה מבוססת על שיתוף פעולה אמיתי ועמוק עם המגזר הפרטי והאקדמיה, שהינו כורח המציאות נוכח מאפייניו של מרחב הסייבר . ההגדרה של אינטרסים לאומיים חשובים תחת המונח "אינטרס חיוני" רחבה, ואינה מבחינה בין אינטרס חיוני לבין יעד הגנה שתִפקודו התקין חיוני לשם הגנה על אינטרס לאומי חשוב . משום כך, היקפה של הרגולציה המדינתית ושל התערבות הממשלה בשוק החופשי אינו ברור כלל ועלול להיות רחב ביותר .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר