מבוא

עמוד:12

12 מחקר מדיניות 187 | הביקורת הפנימית ברשויות המקומיות המרכזי . 3 אף שלאורך השנים התחוללו בשטח תהליכי ביזור מסוימים בלתי מתוכננים שחיזקו את מעמדו של השלטון המקומי, הבסיס החוקי והפיננסי נותר ריכוזי מאוד . 4 בשנים האחרונות, על רקע התנהלות הרשויות המקומיות במשבר הקורונה וחוסר היציבות בשלטון המרכזי, התרבו הקולות הקוראים לרפורמה שתחזק את מעמד השלטון המקומי . בהתאם לכך, החלטה מספר 675 של הממשלה מנובמבר 2021 בעניין "ביזור סמכויות לשלטון המקומי והפחתת רגולציה עודפת" הורתה על הקמתם של ועדה בין- משרדית ושל צוות פנימי במשרד הפנים שיגבשו המלצות בדבר ביזור סמכויות לרשויות מקומיות . בשלב זה לא הבשילה החלטת הממשלה לצעדים אופרטיביים משמעותיים, אך לא מן הנמנע שבעתיד הקרוב יקודמו מהלכים בנושא . החלטת הממשלה הורתה לעסוק בתיקונים הנדרשים כחלק מהליך הביזור בכל הנוגע ל"חיזוק מערכי הבקרה העצמית ברשות המקומית" לצד "מערכי פיקוח ואכיפה של משרד הפנים" . אני סבור כי ישנה חשיבות גדולה בעיקר בחיזוק מנגנוני הבקרה הפנימיים, ובתוכם כמובן גם מערך הביקורת הפנימית, אף יותר מאשר בחיזוק הפיקוח הממשלתי . עמדה זו תואמת גם להמלצתה של ועדת ההיגוי לדמוקרטיה מקומית ואזורית של מועצת אירופה, שלפיה במקביל לצעדי חיזוק האוטונומיה של הרשויות המקומיות יש צורך בחיזוק הפיקוח והבקרה, מתוך תיעדוף מנגנוני הבקרה הפנימיים על פני הפיקוח המינהלי של השלטון המרכזי . 5 למעשה, עוד בטרם החלטת הממשלה הנזכרת התגבשה בקרב גורמי הממשל התפיסה שבחיזוק הביקורת הפנימית ברשויות המקומיות יש פוטנציאל משמעותי לקידום הדמוקרטיה ברמה המקומית ולשיפור איכות עבודת הרשויות . בדוח "הצוות לבחינת דרכים לחיזוק שלטון החוק וטוהר- המידות בשלטון המקומי" משנת 2016 ( דוח זילבר ) נטען כי "במסגרת דיוני הצוות התקבל הרושם כי מבקר הרשות עשוי להוות כלי משמעותי בשיפור עבודת הרשות ובפיקוח 3 פינקלשטיין, 2020 : 81- 29 . 4 בארי ורזין, 2015 : 11 . 5 1999 Santamaría - Pastor and Nemery,

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר