תקציר

עמוד:9

9 תקציר ( 6 ) ועדת הביקורת ( א ) תגמול כספי . מוצע להעניק תגמול כספי לחברי ועדת הביקורת, בכלל, ובפרט ליושב ראש הוועדה . ( ב ) מינוי חברי ועדה חיצוניים . מוצע לאמץ מודל המחייב מינוי של שני חברי ועדת ביקורת חיצוניים, שהם נציגי ציבור תושבי העיר ושאינם חברי מועצה, העומדים בתנאי סף של מומחיות בחשבונאות ובפיננסים . ( ג ) התייצבות נושאי משרה בוועדה . מוצע לקבוע הוראות הנוגעות להתייצבות של נושאי משרה ברשות המקומית לפני ועדת הביקורת והגשת תגובה בכתב לוועדה בטרם הדיון, דומה להוראות החלות כיום על הוועדה לביקורת המדינה של הכנסת . ( ד ) התכנסות הוועדה . מוצע לקבוע תדירות מינימלית להתכנסות ועדת הביקורת במועצות האזוריות, כמו בעיריות ובמועצות מקומיות . ( ה ) ייצוג האופוזיציה בוועדת הביקורת . מוצע לעגן בחקיקה את פסיקת בית המשפט העליון משנת ,2016 שלפיה חברי האופוזיציה בלבד ימנו את נציגיהם לוועדה ואת ראש הוועדה . ( 7 ) קביעת מדדים הנוגעים לביקורת הפנימית כתנאי סף לביזור . מוצע כי במסגרת מדרג הביזור הדיפרנציאלי לרשויות מקומיות שהממשלה מבקשת לקבוע ייכללו קריטריונים כתנאי סף לביזור, ובהם : איוש משרת המבקר בהיקף הקבוע בחוק ; הקצאת התקציב הנדרש ללשכת המבקר בהתאם למה שנקבע בתקנות ; איוש התקנים בלשכת המבקר בהתאם למה שנקבע בתקנות ; פרסום דוח המבקר ופרוטוקולים של ועדת הביקורת ; התכנסות של הצוות לתיקון ליקויים ; כתיבת הערות ראש הרשות על דוח המבקר ; ודיון של מועצת הרשות בדוח המבקר . ( 8 ) ביקורת מבקר המדינה על הרשויות המקומיות : במסגרת המחקר נמצא כי לאורך השנים חל מפנה משמעותי באופי עבודת משרד מבקר המדינה מול הרשויות המקומיות, והמשרד עבר מביקורת נקודתית על הרשויות לביקורת רוחבית העוסקת בנושא מסוים בקבוצה של רשויות . לאור זאת מוצע כי יוקצו משאבים להקמת מחלקה לביקורת נקודתית על הרשויות המקומיות במשרד מבקר המדינה . מן הראוי שיחידה כזו תערוך ביקורת מחזורית על הרשויות המקומיות, בהתאם לגודלן והיקף פעילותן, וכך אחת לתקופה של שלוש- ארבע שנים ייכתב לפחות דוח אחד על כל רשות .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר