הקדמה

עמוד:10

10 נעמה כרמי להבין את משמעותן באמצעות נטיעתן בהקשרים קונקרטיים . אני בחרתי בגישה הראשונה, של העמדת טיעון עקרוני ושיטתי ככל הניתן, שבפיתוחו יחבוק את רוב היבטיה של הסוגיה . עם זאת, השתדלתי מאוד לעגן את הדיון גם בדוגמאות קונקרטיות שייטיבו להבהיר את הנושא ואת הקשיים הלא פשוטים שהוא מעלה . בחירתי זו נובעת גם מהעובדה שתחום הדעת שאני באה ממנו הוא פילוסופיה . לטעמי, אחד הדברים המוצלחים פחות שקרו לתחום של זכויות האדם הוא ניכוסו על ידי משפטנים . למעשה, חקר זכויות האדם הוא בראש ובראשונה סוגיה פילוסופית, גם אם עיגונן המשפטי של הזכויות מסייע רבות לקידומן בפועל . קל, לעתים קל מדי, לעשות רדוקציה של זכויות האדם לאותן אלו שהמשפט - הפנימי או הבין – לאומי - מאפשר לנו לתבוע . אך ההבנה שזכויות אדם אינן בשום פנים ואופן רק אותן זכויות המוכרות בחוק היא אחת מהמטרות שאני מקווה להבהיר בספר זה . הספר מנסה להקיף את רוב ההיבטים התאורטיים החשובים של זכויות האדם אך אינו מתיימר למצות אותם, ודאי לא את הדיון בזכויות אדם בכלל . כשמו, הוא נועד להיות ספר מבוא קצר . שערו הראשון מציג את השאלות, מהן זכויות אדם ומהו מעמדן . לשם כך הוא בוחן את הרקע ההיסטורי של הרעיון ; את ההקשר המושגי – הפילוסופי ; את מעמדן האוניברסלי של זכויות האדם ; את ההבחנות ואת הסיווגים שנוהגים לערוך בתחום זה ; ואת שאלת מוחלטותן וההגבלות המוטלות עליהן . שערו השני מוקדש לרעיונות יסוד ולדוגמאות לזכויות קונקרטיות . שלושה ערכי יסוד נדונים : חירות ואוטונומיה, כבוד אנושי ושוויון ; בהמשך נדונות הזכות לחיים, זכויות קבוצתיות, וזכויות של ילדים כדוגמה לזכויות של בני קבוצות מיוחדות . השער השלישי והאחרון עוסק בהגנה על זכויות אדם ודן בעיגון של זכויות אלה במשפט הפנימי ובמערכת הבין – לאומית . הרעיון לכתיבת הספר עלה בראשי לפני שנים, לאחר שריכזתי פרויקט של השתלמות מורים בנושא זכויות אדם מטעם מרכז

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר