1 מבוא: על דרך קריאת פרקים יז-כא בספר שופטים

עמוד:13

13 ומלך אין בישראל מבין החוקרים שנדרשו לשונוּת של הפרקים האלה מקודמיהם 8 שנוספה לחלק הארי של יש שראו בהם יחידה ספרותית נבדלת 9 מנגד יש שטענו כי הסיפורים נכתבו בשלב הספר בעת העריכה . 10 הסברים שונים הוצעו להוספת מוקדם על מנת לחתום את הספר . 12 תוך התייחסות 11 ומגמות אידאולוגיות שונות יוחסו לההיחידה, 13 למוסד המלוכה ולהידרדרות המוסרית שמתוארת בפרקים האלה . אף כאן יתמקד הדיון בחשיבותם המיוחדת של הפרקים, שמתבטאת במיקומם בסוף ספר שופטים הערוך, מיקום שמגדיר אותם כחוליה המקשרת בין תיאורי ימי קדם – המלוכה בישראל לבין תקופת 14 שמואל מושח המלכים . 8 . מעטים רואים בפרקים יחידה הומוגנית שהוספה כמות שהיא לספר ( בובר, מלכות שמיים, 59 - 73 ; שפירא, דמוקרטיה ראשונית, 259 ) . בשל הבדלי הסגנון בין פרקים יז - יח לבין פרקים יט - כא, עדיפה דעה שרואה בהם שתי יחידות שונות ששולבו יחדיו ( למשל : אמית, שופטים אומנות העריכה, 292 ; מאייס, אידאולוגיה, 253 - 254 ) . 9 . מור, שופטים, 365 ; בולינג, שופטים, 29 ; סוגין, שופטים, 129 . 10 . אוקונל, רטוריקה, 266 - 267 ; אולסון, שופטים, 212 - 215 . 11 . קויפמן, למשל ( שופטים, 56 - 57 ) , סבר שסבלו של שבט דן, המובע בסיפורי שמשון בפרקים יג - טז, הוא הסיבה לנדידת הדנים, שהיא עיקר פרקים יז - יח . לשיטה זו, פרקים יט - כא הם המשכם הכרונולוגי הישיר של פרקים יז - יח הקדומים יותר . 12 . למשל : אמית, שופטים אומנות העריכה, 311 . 13 . בוטלר, שופטים, ,372 374 ; מאייס, אידאולוגיה, 252 . 14 . ספר זה מתייחס לסדר הספרים כהופעתו בנוסח המסורה, וכפי שמשתקף בברייתא שמצוטטת בתלמוד הבבלי, בבא קמא יד ע"ב . סדר זה מאפשר קריאה לינארית רציפה של הכרונולוגיה ההיסטורית למן בריאת העולם שבבראשית ועד לחורבן המקדש הראשון, כפי שמתואר בסוף ספר מלכים ב . בתרגום השבעים ספר רות חוצץ בין שופטים כא לבין שמואל א . אך אפילו יתקבל סידור הספרים שבתרגום השבעים, עדיין ניתן לראות בתיאורי שופטים יז - כא הטרמה ספרותית היסטוריוגרפית לערש המלוכה, לצד ההטרמה הגנאלוגית שבלוח היוחסין ברות ד 17 - 22 . הזמן המסופר במגילת רות מוצהר כ"ימי שפוט השופטים", ומבחינה זו ראויה הייתה

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר