1 מבוא: על דרך קריאת פרקים יז-כא בספר שופטים

עמוד:12

12 עומר מינקה 4 השוני הסגנוני של פרקים 3 וראיות נוספות . מושבו של שבט דן 5 יז - כא מהפרקים הקודמים מתבטא, בין היתר, בהיבטים האלה : ( 1 ) היעדר שופט ( מצביא ) הגואל את ישראל מהתעמרות הגויים ; ( 2 ) נדירותה של התערבות האל, לעומת דגם ההתערבות האלוהית 6 ( 3 ) אזכורם של אתרי פולחן ממוסדיםשרווח בפרקים הקודמים ; ופעילים שתופעלו לאורך זמן באופן סדיר על ידי כוהנים 7 מקצועיים ( יז 5 ; יח 30 - 31 ; כא 19 ) . 3 . בפרקים יז - יח מתוארת נדידת שבט דן צפונה, ובמקומות אחרים בספר, כגון בשירת דבורה, ישנם זיהויים גאוגרפיים אחרים למושבו של השבט . ראו למשל : רודין – אוברסקי, נספח, 141 ; אמית, שופטים, 288 - 289 . בחירת המספר דווקא בתיאור המקדש הצפוני היא חלק ממאבק אידאולוגי שהתגלע בין תומכי ממלכת יהודה ופולחן מקדשם לבין ממלכת הצפון על אתרי הפולחן שבה . ראו למשל : נאמן, מסע הדנים, 53 ; יאי, ביקורת אידאולוגית, 158 - 161 . 4 . מהפרשנים המסורתיים, למשל : סדר עולם יב, רש"י, רד"ק על אתר . מהחדשים : קויפמן, שופטים, ,56 277 - 281 ; רייך, פילגש בגבעה, 7 - 9 ; אמית, שופטים, 289 . 5 . פירוט אצל בוטלר, שופטים, 372 - 373 . 6 . יוצאות מכלל זה תשובות האל המורות להילחם בשנית ובשלישית בבני בנימין ( שופטים כ ,23 28 ) , הגם שתשובות אלוהיות אלה אינן דומות באופיין להתערבויות האלוהיות שבשאר פרקי הספר ; בשאר הפרקים האל פועל באקטיביות : שולח מלאכים, ממנה נביאים ובאופן כללי הוא דמות יוזמת וחשובה בעלילה . 7 . נראה שתיאור הזבח בבוכים ( שופטים ב 5 ) אינו מלמד על פולחן ממוסד וקבוע כמו זה שמתואר בבית מיכה או בדן . אתר הפולחן בבוכים נוסד אד – הוק אחר התגלות המלאך ( שופטים ב 1 - 4 ) , ומסתבר כי זו הפעם היחידה שהועלה בו זבח . דעה זו אינה דעת אמית ( פולמוס, 267 - 278 ; שופטים, 49 - 50 ) שמצאה באזכור בוכים ביקורת מאוחרת כלפי פולחן בית אל הממוסד . ואולם, אפילו אם יש מקום לזהות כדעתה בין המקומות, ההימנעות מאזכור בית אל בשמה עשויה ללמד דווקא על הימנעות מביקורת . זאת ועוד, מסיפורנו עולה כי האתר בוכים עשוי להיקשר לחרטת העם על פשעיו ולחזרתו בתשובה בעקבות תוכחת המלאך .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר