פתח דבר

עמוד:10

10 דרור ארליך אומנם אוכלוסיית המדגם שסקרתי הייתה קטנה למדי ואין לממצאים האלה כל תוקף מדעי, אך דומני שתוצאות דומות היו מתקבלות גם בקהלים יהודיים דתיים רבים אחרים . הווי אומר : אנשים רבים תופסים את עצמם מאמינים בשלושה-עשר יסודות האמונה שקבע הרמב"ם ( מכונים בציבור הרחב י"ג העיקרים ) . הם רואים באמונה ביסודות הללו חלק מהותי מזהותם הדתית, אף על פי שהלכה למעשה אינם מכירים אותם כלל . מקור הטקסט של רשימת היסודות ידוע למעטים מהם בלבד, והיכרותם עם תוכניהם שטחית ביותר ונשענת על מידע חלקי, לעיתים אף שגוי . בספר שלפניכם מוצעת הזדמנות להכיר טוב יותר את רשימת יסודות האמונה של הרמב"ם ולהבינה הבנה מעמיקה יותר על פי עיון שיטתי בטקסט שהיא מופיעה בו . בספר תידונה שאלות הנוגעות לתפיסות הרמב"ם, תפיסות העולות מדרך ניסוח היסודות, כגון מהי דמותו של האל שבקיומו יש להאמין, האם חובה להאמין בבריאת העולם יש מאַין, מהי המשמעות של אמונה בעולם הבא או כיצד יש להבין את רעיון תחיית המתים . עוד תידונה שאלות כלליות, כגון מהי לדעת הרמב"ם משמעות הדרישה הדתית לאמץ אמונות מסוימות או מה הניע אותו לחבר את רשימת היסודות . מאז ומעולם, בבואם ללמוד את הגותו של הרמב"ם ואת רשימת היסודות, אימצו פרשנים רבים את ההנחה המוקדמת שהרמב"ם, בהיותו אחד מגדולי הרבנים בכל הדורות, אימץ בהכרח השקפת עולם דתית-מסורתית שגרתית ורווחת . גישתי כלפי לימוד הגותו של הרמב"ם שונה כל עיקר : אני סבור שהטענה שהרמב"ם חשב בהכרח כך או אחרת אין לה כל תוקף, כל שכן כאשר היא מוצגת מראש, כהנחה מוקדמת, לפני עיון יסודי בדבריו . הרמב"ם לא חשב בהכרח כמו שום אדם אחר : לא כמו שסבור פרשן-רב פלוני ולא כמו שטוען פרשן-חוקר אלמוני . אין לנו כל דרך לחשוף את מחשבותיו של הרמב"ם כיוון שהן אינן נגישות לנו . הדברים שכתב בחיבוריו הרבים הם שנגישים לעיוננו, ונדרש ללמוד אותם

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר