מבוא הפרספקטיבה האוצרותית

עמוד:14

14 אסנת צוקרמן רכטר קרולין כריסטוב – באקארגייב ( Christov - Bakargiev ( ומריה לינד ( Lind ) הפועלים בשלושת העשורים האחרונים . בו בזמן תרמו לטשטוש הגבולות פעולות של אמנים, כמו לדוגמה אלה של מרסל ברודטהרס ( Broodthaers ) , קלאס אולדנבורג ( Oldenburg ) , ג'וזף קוסות ( Kosuth ) , חיים סטיינבך ( Steinbach ) , ליאם גיליק ( Gillick ) , פיליפ פּארֶנו ) Parreno ( , פרד ווילסון ( Wilson ) , ריקריט טיראווניט ) Tiravanija ( או ג'ולייטה ארנדה ( Aranda ) . אלה הגיבו על השינויים בשדה האמנות ותצוגתה ואימצו בעבודתם את התערוכה כמדיום אמנותי מובהק ובכך התוו לא אחת מהלך ביקורתי ביחס למעמד האוצר . בזיקה לתהליכים שהתרחשו בארצות הברית, בדרום אמריקה ובאירופה אפשר לזהות גם בישראל דמויות מפתח שעבודתן הותירה חותם בשדה האמנות החזותית לא רק כקורפוס עשייה מרתק וראוי לדיון מעמיק אלא אף כפעולות שחוללו שינויים בהבנת תפקיד האוצר ובתפיסת התערוכה המתחלפת כמדיום . המונח "אוצֵר" בעברית נגזר מהשורש אצ"ר, שממנו נגזר גם שם העצם "אוצ ר", והוא מכיל רעיונית את הקשר בין חפץ יקר – ערך או בעל חשיבות רבה לבין האדם המופקד עליו . בלועזית המונח " curator " כולל משמעויות של טיפול והשגחה, המזוהות כיום במוזיאולוגיה עם מקצוע הרפאוּת והשימור יותר מאשר עם אוצרות . דייוויד לוי שטראוס ( Levi Strauss ) ציין שבתקופת שלטונה של האימפריה הרומית התואר "קוראטור" במובן משגיח או אחראי ניתן לממונים על מחלקות שונות של עבודות ציבוריות כמו למשל תברואה, תעבורה או שיטור . ה – curatores regionum היו מופקדים על שמירת הסדר ב – 14 אזוריה של רומא, ואילו ה – 4 curatores aquarum היו אחראים לאמות המים, האקוודוקטים . בעבודתם של אוצרי מוזיאונים לאומיים או עירוניים אמור להישמר 4 . David Levi Strauss , " The Bias of the World : Curating after Szeemann and Hopps", Art Lies 59 ( Fall 2008 ) : 37 .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר