סיפוריהן של גמלאיות שלא פרשו: גיבוש הקבוצה, שיטת המחקר ורקע מדעי

עמוד:13

סיפוריהן של גמלאיות שלא פרשו : גיבוש הקבוצה, שיטת המחקר ורקע מדעי | 13 נוספת . מעניין שאם כי אותה משתתפת בחרה לא להמשיך עם הקבוצה, היא ככל הנראה ביטאה דבר שהדהד אצל כולנו . לתחושתנו היא אולי התכוונה לומר שהקבוצה מתכנסת לשם חוויה ייחודית, למטרה לא מוגדרת אך בעלת ערך פנימי משלה, ולכן מוטב שלא נתחיל להקליט ולכתוב כברירת מחדל ( default ) , רק מפני שאנחנו חוקרות וזה מה שחוקרות עושות . אף שלא נתנו למפעל שם בתחילתו, היינו נלהבות מהרעיון של יצירת שיח בינינו ובטחנו בכך שנמצא בו את משמעותו של הפרק החדש בחיינו ( ברוחו של בחטין, 1 1981 , Bakhtin ) . העובדה היא שלא הקלטנו את הדיונים, ורק כעבור שנים הבשיל הרעיון של כתיבת ספר ומאוחר יותר הגענו לחשיבה רפלקטיבית על האופי המחקרי של התהליך . בשנה הראשונה דנו בהשפעות העיסוק בתחומים האקדמיים שלנו על חיינו האישיים והמשפחתיים, ולאחר מכן עברנו לעסוק בהשפעות ההיסטוריה האישית של כל אחת מאיתנו על חיי העבודה שלה, על הבחירות שלה ועל המסלול שעברה . כל אחת הציגה את הסיפור שלה ותיארה את חוויותיה בהקשר הנדון . הקשבנו, הגבנו בתום כל הצגה, והנושאים שעניינו אותנו הורחבו והועמקו . השיחות הללו פתחו צוהר למסלולי חייהן של השותפות . אחרי שני הסבבים הראשונים, עלתה השאלה אם יש בחיינו דבר נוסף פרט לעבודה ולמשפחה . בעקבות כך קיבלנו סדרה של פינוקים : שמענו שירים שרחל כתבה במשך שנים למגירה ולאחרונה, לאחר פרישתה, נכתבו ופורסמו במסגרת לימודיה בחוג לספרות עברית והשוואתית באוניברסיטת חיפה . מיכל הציגה בפנינו עבודות פיסול במתכת שיצרה בשנים שלאחר הפרישה, ופרימה שיתפה אותנו בעיסוק שלה במשך שנים בעבודת קרמיקה . דבורה דיברה על האופן שבו נגינה בפסנתר חזרה להיות עיסוק יום - יומי בחייה . לאה בר - אפרת דיווחה על חלק מהרומנים הנפלאים שהיא קוראת בשעות הפנאי, ורותי שיתפה אותנו בנעשה במועדון הקריאה שהיא חברה בו . גם פירוט של העשייה האקדמית לא הוזנח . תמר, שהצטרפה אלינו בשלב הזה, הציגה את עבודות המחקר והפיתוח בתחום הוראת המתמטיקה בגישה הומניסטית . רחל ביקשה לסכם, עבורנו ועבור עצמה, את המחקר שהובילה לאורך שנים לקידום היחסים בין סטודנטים יהודים וערבים באוניברסיטה . מיכל הציגה את פרי מחקרה על אומן אפריקני - אמריקני שנשכח בעולם האומנות, ביל טריילור, שכתבה עליו ביוגרפיה . בשלב זה גם הזמנו כמה מרצות אורחות, שהוסיפו ידע ועניין מכיוונים נוספים . 1 בחטין הדגיש את הדיאלוגיות של השיח, וגישתו מהדהדת לאורך הספר .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר