סיפוריהן של גמלאיות שלא פרשו: גיבוש הקבוצה, שיטת המחקר ורקע מדעי

עמוד:12

12 | המשכיות ושינוי : גמלאיות שלא פרשו נקבעה לפי תקנות המחשיבות באופן שרירותי מבחינתנו גיל כרונולוגי כמדד בעל תוקף של יצירתיות, והיא לא הייתה רלוונטית לרצוננו להמשיך להיות פעילות בתחומי הידע שלנו גם לאחר שחצינו את הגיל הקבוע בחוק ליציאה לגמלאות . על כן, אין תמה שכולנו, ללא יוצאת מן הכלל, התעלמנו למעשה, במכוון, מעובדת היותנו גמלאיות . כולנו מצאנו לעצמנו דרכים להמשיך לעסוק בנושאים המקצועיים החשובים לנו, ולצידם בפעילויות נוספות כגון ציור, פיסול , מוזיקה, ספורט, ספרות וכתיבת שירים . אחדות מאיתנו עברו להיות מועסקות במוסדות שונים מאלו שפרשו מהם, אחרות המשיכו בפעילותן באותו מוסד ( תחת כותרות שונות כגון אמריטה ) , והיו שהפכו להיות עצמאיות – חוקרות, יועצות, מובילות של יוזמות התערבות בחינוך . למכנה המשותף שחיבר בינינו היו מרכיבים נוספים . ראשית, כל חברות הקבוצה שלנו עסקו בהוראה במסגרות שונות, בבית הספר, במוסדות להשכלה גבוהה או בהקשרים ציבוריים אחרים ( למשל הדרכת הורים במסגרות שונות, כגון טיפת חלב, גני ילדים ובתי ספר ) . עם זאת, רק שתיים מאיתנו – רחל ותמר – קיבלו הכשרה פורמלית לתפקיד מורה . הדבר אינו מפתיע : בתקופת לימודינו רווחה הסברה שאדם שמתמצא בתחום דעת מסוים, יכול גם ללמד אחרים . בהמשך ישיר לכך, רובנו עסקנו גם בהכשרת מורים בלי שהוכשרנו כלל להכשיר אחרים . שנית, קשרים אנושיים קיבלו חשיבות מרכזית בחיינו, כחלק מהחוויה שלנו וגם כמושא למחקרים . נושא נוסף שמאפיין אותנו הוא עניין עמוק בשיפור או בתיקון עצמי וחברתי, והנכונות להקדיש את עצמנו לכך . הדבר מתבטא למשל בעיסוק של חלק מאיתנו בהגברת המודעות לאזרחות בקרב תלמידים ובקידום דיאלוג והבנה בין סטודנטים מרקעים מגוונים, ובפעילות של אחרות לחיזוק סטודנטים בפריפריה או להפצת שיטות הוראה חדישות בארץ ובעולם . תהליך כתיבת הספר בתחילת הדרך כלל לא חשבנו שאנו מתחילות מסע מחקרי, ועל כן גם לא דנו במתודולוגיה שיש לנקוט במסע זה . התחלנו את דרכנו המשותפת בפגישה לא פורמלית בבית קפה חביב קרוב לקמפוס של אוניברסיטת חיפה . בפגישה ערכנו היכרות ושמענו טעימות מסיפורי החיים של החברות . לקראת סיום הפגישה, באווירה הטובה שנוצרה, הועלה הרעיון שנכתוב משהו יחד בהמשך, ומכאן שאולי כדאי שנקליט את הפגישות . רעיון זה נשלל בתוקף על ידי אחת המשתתפות, בטענה שהיא כבר משופעת במטלות כתיבה ולא תוכל לקבל על עצמה מטלה

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר