מבוא

עמוד:13

13 החילוניות החדשה נוטה לייחס לפעולה דתית השלכה מיתית . לדוגמה, פעולת נישוק מזוזה יוצרת מבחינתו מציאות כלשהי, נניח, רישום נקודת זכות כלשהי אשר תעמוד לו ביום הדין – שהוא כשלעצמו יום המייצג תפיסת קסם כלשהי . המאמין גם מתייחס לאמירות כגון ברכה או תפילה כאמירות הבוראות מציאות . ולא כדי להתריס, אפשר לקשור בין תפילה וברכה לבין אברה-קדברה . כידוע, המושג אברה-קדברה מקורו בארמית : "אברא כדברא", כלומר : אני אברא מציאות כלשהי באמצעות הדברים שאני מדבר ואומר . ממש כך, בהבל פי, אברא כדברא, אברה-קדברה . החילוניות ביסודה דוחה את עולם הקסמים והניסים כמשוללי ממשות פיזית בעולם, ומכאן, לפי ובר : הסרת הקסם מהעולם . זאת ועוד, הספקנות החילונית כלפי הניסים והקסמים האלה, מקורה כאמור ברציונליזם, אך גם בערך נוסף בסל של החילוניות : ערך הטלת הספק . החילוניות אינה מקבלת קביעה דוגמטית בלי שזו הוּכחה, בלי שנחקרה או לפחות ישנו בר-סמכא העומד מאחוריה, כזה שעסק במחקר מבוסס ראיות, וגם אותו יש תמיד לבקר ולבחון במשקפי הספק . לכך מתקשר מושג פילוסופי נוסף הקשור גם הוא לחילוניות האידיאולוגית : האוטונומיה של השכל האנושי . מצב שבו השכל חופשי, עצמאי, עושה את שיקוליו וטוען את טיעוניו בלי שיהיה נתון לכפייה מחשבתית, לשטיפת מוח ולאינדוקטרינציה . עולם הערכים החילוני-אידיאולוגי כולל מרכיבים רבים נוספים, ויש לצלול ולחקור מה עוד טמון בו . התרבות החילונית מחייבת פלורליזם וסובלנות, מאחר שמרגע שבו נזנחה האמת הדוגמטית של הדת, מיד נפתח בפנינו שוק חופשי של רעיונות, וממנו מתחייבים מושגי הפלורליזם והסובלנות . אגב, ההבדל בין פלורליזם לסובלנות טמון בהיררכיה של רעיונות : הפלורליזם רואה רעיונות שונים כשווי ערך וכרצויים באותה המידה, ולכן הוא גם מוצא חשיבות ונחיצות בריבוי התפיסות והרעיונות . לעומת זאת,

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר