מבוא

עמוד:12

12 שלומי ששון אם כן, מהם הערכים והמשמעויות הפילוסופיות של האתוס החילוני ? נבהיר תחילה, שבקביעה בדבר עולם ערכים חילוני, אין טענה שערכים אלו כביכול סגורים בפני אדם מאמין . 1 עם זאת, הגם שהמאמין יכול בהחלט לקחת חלק בערכים האלה ולנהוג לפיהם בטבעיות, עדיין השורשים של הערכים שבהם נדון הם חילוניים ביסודם, ולרוב הם אף עומדים בסתירה של ממש עם הדת והאמונה . בטרם נרד לעומקם של הדברים, אבקש כבר כאן לתמצת את התשובות הפשוטות על שאלת החילוניות ועל עולם הערכים החילוני-אידיאולוגי שהובטח . ראשית, נפתח ברציונליזם ובדחיית הטרנסצנדנטי, כלומר בשאיפה לראייה וניתוח רציונליים של התופעות הקורות אותנו ושל ההסבר להיווצרותנו וקיומנו . המושג "טרנסצנדנטי" מייצג את מה שמחוץ לעולם, כלומר מחוץ לטבע, או פשוט את העל- טבעי . החילוניות האידיאולוגית דוחה את ההסברים העל-טבעיים כלא-רלוונטיים, כילדותיים וכמוּשעים לפי שעה, אלא אם יוכחו מדעית ואמפירית . תחת זאת מציעה חילוניות זו את הפילוסופיה של האימננטיות . 2 האימננטי מייצג את מה שבתוך עולמנו, כלומר במסגרת הטבעית והרציונלית – זה השדה שבו החילוניות חשה בנוח . בהמשך לאלמנט הרציונליזם בסל הערכים החילוני-אידיאולוגי, מקס ובר ( Weber ) הגדיר את החילוניות כהסרת הקסם מהעולם . כלומר, התפיסה הדתית עוסקת בקסם, ואילו החילוניות באה ומסירה את הקסם הזה כבלתי מתקבל על הדעת . מהי תפיסת הקסם הנלווית לאמונה הדתית ? לעיתים אדם מאמין ( כל אחד בדרכו ) נוטה לקבל תיאורים של ניסים כמייצגים אמת ממשית . אדם זה 1 . כוונתי כאן ובהמשך לאמונה הדתית, אלא אם צוין אחרת . כמו כן, במושג חילוניות, כוונתי לחילוניות-אידיאולוגית . 2 . ראו גם יובל 1988 ; 593 - 539 : 2007 Taylor

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר