הזמנה למפגש

עמוד:12

12 | נוירופדגוגיה : כשמוח וחינוך נפגשים ׀ אורית אלגאוי - הרשלר 10 הממצאים המעבדים את הפונולוגיה, כלומר את הצליל של האות והמילה . החדשים הראו שקריאה שוטפת תלויה בעיקר במודעות פונולוגית, וששיטות הוראה המדגישות את הפונולוגיה של מילים וצלילים, מצליחות לייצר ולשקם את הקשרים העצביים הדרושים . התגליות הללו קירבו בין קבוצות של חוקרי מוח ואנשי חינוך, והם יצרו שיתופי פעולה כדי לפתח יחד כלים מעשיים ושיטות 11 במשך השנים הובילה ההצלחה בתחום האוריינות יעילות להקניית הקריאה . לחיבורים נוספים בין חוקרי מוח לאנשי חינוך בתחומים כמו דיסקלקוליה, הוראת המתמטיקה, מוטיבציה, דפוסי חשיבה ומקומו של הרגש בלמידה . מה הם ההבדלים המהותיים בין גישת חינוך מבוסס המוח, שלא צלחה, לנוירופדגוגיה המודרנית ? מטרת הנוירופדגוגיה החדשה היא לפענח את התהליכים הנוירוביולוגיים שבבסיסה של פדגוגיה טובה, ולחבר בין מדעי המוח התאורטיים לידע פדגוגי קיים ויישומי תוך כדי ניהול שיח של שווים בין מדעני מוח לאנשי חינוך . הנוירופדגוגיה החדשה מציבה את עצמה כגשר מולטידיסציפלינרי המחבר בין תאוריות ומודלים ממדעי המוח, הפסיכולוגיה והחינוך . הפסיכולוג הקוגניטיבי דניאל וילינגהם ניסח שלושה אתגרים מרכזיים לתחום החדש, שיחד יכולים להתוות שלושה עקרונות פעולה למפגש פורה בין 12 הדיסציפלינות : מטרת הנוירופדגוגיה היא לא לקבוע מטרות חינוכיות, אלא לקדם שיח שיכול . 1 להציע דרכי פעולה, להעצים את הידע והמקצועיות של מורים ולפענח את המנגנונים המוחיים שבבסיס החינוך . לאתגר הראשון קרא וילינגהם אתגר המטרות . מדעי המוח הם ביסודם מדע טהור או מדע תיאורי, שמטרתו לתאר את עקרונות הפעולה של המוח . חינוך, לעומת זאת, הוא מדע יישומי, שמטרתו לקבוע פרקטיקות חינוכיות . נוסף על כך, חינוך כולל גישות פילוסופיות - חינוכיות, שכל אחת מהן מציבה מטרות שונות מעט . החינוך ההומניסטי, לדוגמה, חותר למימוש האדם וחירותו, החינוך לערכים מבקש להנחיל ללומדים ערכי יסוד של החברה, Gabrieli, J . D . ) 2009 ( . Dyslexia : A new synergy between education and 10 cognitive neuroscience . Science , 325 ) 5938 ( , 280 - 283 . Eden, G . F . , & Moats, L . ) 2002 ( . The role of neuroscience in the remediation 11 of students with dyslexia . Nature Neuroscience , 5 ) 11 ( , 1080 - 1084 . Willingham, D . T . ) 2009 ( . Three problems in the marriage of neuroscience 12 and education . Cortex , 45 ) 4 ( , 544 .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר