דבר העורכות

עמוד:6

6 | הבניית זהות מקצועית : תהליכי הכשרה ופיתוח מקצועי של מורים בישראל מטה . רמה קלויר עמדה בראש הרשת מאז הקמתה, ולאה קוזמינסקי ליוותה את הקמת הרשת בתפקידה אז כראש רשות המחקר של מכון מופ"ת . החוקרים - העמיתים ברשת המחקר זיהו כי מערכת הכשרת המורים במדינת ישראל מצויה בשנים האחרונות בטלטלה, שמצד אחד מובילה אותה למשברים, להתלבטויות ולקשיים, ומצד אחר – לתובנות חדשות ולהתפתחויות בכיוונים חדשים ומבטיחים . טלטלה זו על היבטיה השונים היא מוקד הספר . פרקי הספר מציגים את מכלול העבודה ברשת ואת מגוון העשייה המחקרית של כלל העמיתים, שכל אחד מהם – לבדו או עם עמית – מפרסם כאן מאמר אחד או יותר . הספר כולל שלושה שערים, החל ברמת המַקרו ( המדיניות הכוללת של הכשרת המורים ) , עבור לרמת ביניים ( המכללות להכשרת מורים ) וכלה ברמת המיקרו ( מכשירי המורים והמורים עצמם ) : שער ראשון עוסק במדיניות עיצוב ההכשרה להוראה בישראל – על ידי מי וכיצד, כולל היבטים של למידה לאורך החיים המקצועיים, עיצוב המדיניות, ביטויי תמיכה והתנגדות, וקשרי הגומלין בין המדיניות ל'שדה' ; השער השני מתרחש במכללות לחינוך בתקופה של מציאות משתנה ובוחן את תפקידיהן, את זהותן, את מידת האוטונומיה שלהן וכיצד עשויה מציאות משתנה ליצור משבר, שינוי וסיכוי לצמיחה ; עניינו של השער השלישי הוא דמותו, מאפייניו והתפתחותו המקצועית של מורה בישראל במאה ה - 21 . המורים ומורי המורים הם גיבוריו של שער זה המתמקד בזהותם ובהתפתחותם המקצועית . כל שער בספר כולל 4 - 6 מאמרי ליבה ושני מאמרי מסגרת – האחד פותח והשני סוגר . המאמר הפותח הנו אינטגרטיבי : הוא מציג את מאמרי הליבה של השער ומחבר ביניהם כדי להפיק מהם אמירות משותפות, מסקנות ותובנות . כל מאמר פותח נכתב על ידי שני חוקרים מהרשת, לאו דווקא מהקבוצה שמאמריה מופיעים בשער . עמוס הופמן ( שפעל כעמית מחקר בצוות ה ) ודרורה כפיר ( שפעלה כראש צוות א ) כתבו את המאמר הפותח את השער הראשון ; רמה קלויר ( שהייתה ראש הרשת ) ומירי לוין - רוזליס ( שפעלה כראש צוות ב ) כתבו את המאמר הפותח את השער השני . עירית קופפרברג ( שעמדה בראש צוות ג ) ודורון נידרלנד ( שעמד בראש צוות ה ) כתבו את המאמר הפותח של השער השלישי . המאמר הסוגר של כל

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר