מבוא

עמוד:13

מבוא | יעל נאות עפרים | 13 להדגיש את הדמיון בין הקבוצות בלי לערער על הסדר הקיים, מטרה המושגת על ידי התמקדות בקשר אישי ובהיכרות תרבותית . המוטיבציה המרכזית של הצד החלש היא לקדם שינוי במבני הכוח, ואם המפגש נעדר התייחסות לעוול ולחוסר הצדק, לא רק שאין טעם בהקשבה בו, אלא שהיא נתפסת כסוג של שיתוף פעולה עם הסטטוס קוו . במובן זה, טוען אבישר, קידום תקשורת אמפתית בין קבוצות במאבק וציפייה לקשב אמפתי מצד הקבוצה המודרת הם פרקטיקות לא אמפתיות . פעולה המבקשת לקדם אמפתיה ובד בבד יוצאת מנקודת הנחה של שוויון, מהווה מכשלה לפיוס ולשותפות . אבישר מפתח את המושג ״אמפתיה רודפת צדק״ ומציע פרקטיקות ליישומה . המאמרים בספר זה מוציאים את האמפתיה "מאזור הנוחות שלה", מההתייחסות המקובלת אליה כאל תפיסה רכה, טבעית, נגישה, הכרוכה בהבנה ובתמיכה באחר . כל אחד מהמאמרים מפגיש את האמפתיה עם גבול אחר : ריבוי הגדרות ואפיונים סותרים בשיח הפופולרי ובשדה המחקר החינוכי ; כפל תפקידים בתהליכי הוראה - למידה ; מצבים שבהם היא עשויה לכלול מתן לגיטימציה לעמדות ולמעשים בלתי ראויים ; מצבי קונפליקט שבהם נוצרת סתירה בין תביעה לאמפתיה ותביעה לסולידריות ; ומצבים שבהם האמפתיה נאלמת דום . כל מאמר מותח, מרחיב או חוצה את גבול האמפתיה . כל גבול מעניק הזדמנות לעבות את ההבנה על אודות האמפתיה במורכבותה, ואולי במלאותה . תודות ספר זה פורש מופעים שונים של אמפתיה, ובכללם ״אזורי הדמדומים" שלה . במהלך הדיונים שהתקיימו בין חברי וחברות קבוצת הכתיבה ותוך כדי גלגול הרעיונות לספר, הלכו והתבהרו אזורי הדמדומים האלו הלכה למעשה : גבולות האמפתיה, חילוקי דעות על אודותיה, קונפליקטים בתחומיה . על תהליכי הבירור והביאור של האמפתיה בתחומי הקבוצה - מעבדה שלנו ועל המאמרים המהווים תוצר של ההתנסות האמפתית ומונחים לפניכם, אני מבקשת להודות בראש וראשונה למשתתפות ולמשתתפים בקבוצת המחקר - אלו שמאמריהם מופיעים בקובץ, ואלו שהשתתפו ותרמו את נוכחותם ואת רעיונותיהם מבלי לפרסם . תודה למכללת סמינר הקיבוצים, ובפרט לפרופ' ציפי ליבמן נשיאת המכללה, שאפשרו את התהליך ונתנו מרחב פיזי - רעיוני פותח ותומך לקבוצת המחקר האמפתית ולרבות אחרות ; וכן תודה לפרופ' נמרוד אלוני העומד בראש המכון לחינוך מתקדם שבמסגרתו פעלה הקבוצה, תודה אישית גם על התמיכה ברגעים שבהם כלל לא היה ברור שהמשימה הגדולה הזו תצלח ; תודה לפרופ' יהודית וינברגר, יוזמת

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר