מבוא

עמוד:11

מבוא | יעל נאות עפרים | 11 המאמר בהצגת הקשרים בין קוגניציה ורגשות בתהליכי למידה, כפי שהם עולים ממחקרים בתחום החינוך והנירו - פסיכולוגיה . היא ממשיכה בהרחבת הטענה על אודות אי - ודאות ועמימות בתהליכי הוראה - למידה משמעותיים ומצביעה על הצורך באימוץ גישה חיובית כלפיהם כדי לקיים שיח חינוכי מורכב . וינברגר מראה שבהינתן הקשר בין קוגניציה לרגשות, אמפתיה מהווה תנאי הכרחי לקיום שיח חינוכי מורכב זה, ומציגה מודל של פדגוגיה אמפתית : המעשה האמפתי השלם . המאמר מסתיים בשתי דוגמאות לפדגוגיה אמפתית : הראשונה ממחישה את ההתמודדות עם שונות ועם התנגדות בכיתה, והשנייה מתארת תהליך למידה שאי - הוודאות מובנית בו מראש . במאמרן ״ Mind the Conflict : היבטים של אמפתיה בהתמודדות עם קונפליקטים במרחב החינוכי״ מציגות שירי לוינס, שירי בר וד״ר מיכל לוי - קרן מודל הכשרה המספק כלים להתמודדות עם הערעור ועם אי - הוודאות שמזמנים תהליכי למידה, וכן עם התנגדויות ומחלוקות שהן חלק מחיי היום - יום בבית הספר . הכותבות מציעות מודל הכשרה להתמרת קונפליקטים הפותח דלת גם לשיפור במערכות היחסים בבית הספר . מחקרים מצביעים על כך שבית ספר הוא זירה רווית קונפליקטים ( 1998 Fields, ) , וכן שלאמפתיה תרומה נכבדת בתהליכים חינוכיים ובתהליכים של יישוב סכסוכים ( 2002 Preston & de Waal, ) . עם זאת, קיימת ספרות מחקרית ענפה המורה כי דווקא כאשר "הכי צריך אותה" ובפרט במצבי קונפליקט, מתרחש כשל אמפתי ( empathic failure ) , כלומר ניכרים חוסר מוטיבציה והיעדר יכולת להרגיש אמפתיה ( 2010 Paluck, ) . מודל ההכשרה MtC ( Mind the Conflict ) שפיתחו הכותבות, מתחיל בנקודה זו – ההכרה בהיותו של הכשל האמפתי דבר טבעי והתמודדות עימו כחלק מתהליך התמרת הקונפליקט . המודל כולל ארבעה רכיבים, והצלחת ההתמרה, טוענות החוקרות, תלויה בראש ובראשונה במודעות ל"מה קורה לי" בכל אחד מהשלבים . מודעות זו מאפשרת חריגה מתגובה אוטומטית במצבי קונפליקט ( הכרוכה בכשל האמפתי ) ומפתחת את היכולת לשאול "מה קורה לאחר ? " . על פי המודל שפיתחו החוקרות, רק כאשר אנו מודעים לרגשות ולצרכים שלנו ונותנים להם לגיטימציה, רק כאשר אנו אמפתיים לעצמנו, אנו יכולים לגייס מוטיבציה לשאול מה קורה לאחר ומה קורה בסיטואציה . בסיכום המאמר החוקרות מציגות ממצאים של מחקר הערכה שערכו בקרב מורות מתחילות אשר השתלמו והתנסו במודל MtC . במאמרה ״אמפתיה בקונפליקט״ ד״ר יעל נאות עפרים בוחנת מצבי קונפליקט בכלים פילוסופיים ומעמידה בסימן שאלה את הצו המוסרי לנהוג באמפתיה

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר