מבוא

עמוד:8

8 | בין אדם - גבולות של אמפתיה את ההקשבה האמפתית ככלי טיפולי מרכזי . להיות אמפתי, טען רוג'רס, משמעו לתפוס את מסגרת הייחוס של האחר באופן מדויק, על המרכיבים הרגשיים ועל המשמעויות של האחר, כאילו אתה האחר, בלי לאבד את ה'כאילו' . כלומר להרגיש את הכאב או את ההנאה של האחר כפי שהאחר מרגיש אותם ולהבין את הסיבות להם כפי שהאחר מבין אותן, אך לעולם לא לאבד את ההכרה ש״כאילו״ אני נפגעתי או אני מרוצה . ( Rogers, 3 pp . 210 - 211 1959, ) גישה פסיכולוגית זו קנתה אחיזה בעולם הטיפולי ומשמשת בסיס לגישת ה"דאגה ממוקדת מטופל" ( patient - centered care ) בתחום הרפואה ( בפרט עבור אחיות ) ( 2011 , . McCormack et al ) וכן בתחום העבודה הסוציאלית ( person Washburn & Grossman, 2017 ( ) centered social work ) ובתחום החינוך ( learner centered teaching ) ( גישה שפיתח רוג'רס בספרו חופש ללמוד, 1973 ) . מרתה נוסבאום ( בתוך אלוני, 2005 ) רואה במה שהיא מכנה "היכולת השלישית" – היכולת לחוות כאילו מבפנים את הזולת, לקרוא את עולמם של בני אדם השונים מאיתנו – יכולת חיונית, אשר לצד חשיבה ביקורתית וידע עובדתי נדרשת לכל אדם כדי להיות אזרח העולם . תנאי לכל שיפוט אחראי של אחרים, טוענת נוסבאום, הוא הרחבת האנושיות שלנו באמצעות הדמיון האמפתי, כך שנוכל לחוש ולהבין את מחשבותיהם ומעשיהם של אחרים לא על פי הדקדוק הנפשי והתרבותי שלנו, אלא כפי שאנשים אלה עצמם תופסים וחווים אותם במארג המשמעויות שלהם ובהקשר הקונקרטי של תרבותם . ( עמ' 501 ) התחנה הבאה בהתפתחות המושג הייתה בחקר המוח . בסוף שנות השמונים גילתה קבוצת מחקר איטלקית בטעות נירוני מראה : תאי עצב אשר פועלים במוח למראה פעולות שעושה הזולת . החוקרים שמו לב שתאי העצב פועלים במוחם של קופים לא רק כאשר הם עצמם מבצעים פעולה, אלא גם כאשר הם צופים באותה פעולה המתבצעת על ידי קוף אחר . גילוי זה אוּשש במחקר מכונן 3 בד בבד עם התרחבות השפעת טיפול ממוקד אדם ופסיכולוגיית העצמי פותחו בשדה המחקרי שאלונים שונים למדידת אמפתיה . המקובלים בהם : ; ( 1969 Hogan Empathy Scale - HES ) Hogan, Interpersonal Reactivity Index - IRI ) Davis, 1983 ( ; Balanced Emotional Empathy Scale - BEES ) Mehrabian, 1996 ( ; Empathy Quotient EQ ) Baron - Cohen & Wheelright, 2004 ( ; A questionnaire of Cognitive and Affective Empathy - QCAE ) Reniers et al . , 2011 ( .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר