הטקסט החזותי

עמוד:13

פרק ראשון : מהי אוריינות חזותיתק | 13 רולאן בארת ( בארת, 2002 ) טען שהמשמעויות המגוונות הן בעיקר חברתיות - קולקטיביות, ולכן רובנו נפרש את תמונת החלון הפתוח למחצה באותו האופן שהתרבות שלנו נוטה לפרש את הדימוי הזה . אחרים טענו שכל משמעות היא אישית לחלוטין, ולמעשה כל אדם יפרש את החלון הפתוח למחצה באמצעות אוסף הדימויים האישי - אוסף אשר הוא המשמעותי ביותר עבורו ולקוח מתוך עולם ההתנסויות שלו . כיוון שלשפה החזותית אין “אוצר מילים" מוגדר ומובנה כפי שיש לשפה המילולית, קל יותר להחדיר באמצעותה מסרים סמויים . לא תמיד המסרים הסמויים מוחדרים במודע : לעתים בעליו של המסר מושפע מתפיסות תרבותיות ומהלכי הרוח של תקופתו אף שאינו מודע להם . האוריינות החזותית שואפת לאתר מסרים כאלה ( דעות, רעיונות, השקפות ) ולהעלות אותם אל המודע, וזאת כדי שנוכל לדון בהם בפתיחות ולהחליט אם אנו רוצים לאמצם או לדחותם על הסף . כל עוד המסרים הללו אינם עולים לתודעתנו, הם עשויים לחדור לתת - מודע שלנו ולהשפיע - ללא ידיעתנו ובניגוד לרצוננו - על עולם

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר