הקדמה

עמוד:6

6 | אוריינות חזותית בפעולה משמשות כטקסטים פרשניים לטקסט המקראי בשיעורי תנ"ך או לחומרים ספרותיים בשיעורי ספרות ושפה, ולא כיצירות אמנות בפני עצמן . הפרק הראשון דן בשאלה מהי אוריינות חזותית, מבהיר את הצורך בהעלאתה למודעות האישית והבית - ספרית ומפרט את ה"רווח" שיש בכך לתלמידים ולמורים . הפרק השני מתמקד בנושא התמונה או התצלום . לאחר סקירה קצרה של תולדות הצילום מוצעת מתודה לניתוח תצלומים בליווי דוגמאות . בהמשך, הפרק דן בשני סוגים של תצלומים : הראשון - התצלום העיתונאי ; השני - התצלום האישי, הביתי, הנעשה בידי צלמים בלתי - מקצועיים כחלק מתיעוד של יַלדוּת, משפחה, טיולים וכדומה . הפרק השלישי חושף ומנתח טקסטים חזותיים פופולריים נוספים, הן מהתקשורת החזותית המודפסת והן מזו האלקטרונית . תחילה מוצג עולם הפרסומת והאופן שבאמצעותו הוא מעביר מסרים שכנועיים בהיבט החזותי, ובהמשך - ניתוח של טקס ( במקרה זה טקס בחירת מלכת יופי ) כטקסט חזותי על מאפייניו . הפרק הרביעי דן בהיבטים שונים של האוריינות החזותית בהוראה של מקצועות לימוד שונים, ומציע דרכים מעשיות להעשרת הלמידה המילולית בעזרת טקסטים חזותיים מגוונים, לרבות יצירות אמנות . בסוף כל פרק, ולעתים גם במהלכו, מובאים תרגילים לעבודה עצמית . אלה יסייעו לקוראים לתרגל את הכתוב ולהפנימו, שכן יישום של העקרונות הנלמדים באופן תאורטי על טקסטים חזותיים שהתלמידים ימצאו בכוחות עצמם בעולם החזותי המקיף אותם, הוא מהותי ומשמעותי להבנה של טקסטים חזותיים וליכולת להשתמש בהם . הספר מיועד למורי מורים, למורים לתקשורת ולמורים מכל הדיסציפלינות הרוצים להרחיב ולהעמיק את השימוש בחומרים חזותיים בהוראה ; למורים לאמנות המעוניינים להוסיף טקסטים חזותיים שונים, לאו דווקא יצירות אמנות, למסגרת שיעורי האמנות ; ובייחוד לסטודנטים

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר