מבוא

עמוד:13

13 אחיזת עיניים נציע ניתוח ספרותי של הרומן קיחוטה ; לא נחקור את הציור של ורמיר, וכדומה . נתמקד בפואטיקה וברטוריקה שהיוצרים הללו מפעילים כדי ליצור את אחיזת העיניים . אף שנעסוק ביצירות קונקרטיות מתחומי המדע, הספרות והאמנות, נימנע מעיסוק בשאלות פרטיקולריות השייכות לכל אחד מהתחומים הללו . לא נעסוק בדרך שבה מדענים מבססים תיאוריות ( מדע ) או בדרך שבה נוצרות יצירות אמנות ( ציור וספרות ) . לא נדון בצורתן הלוגית של תיאוריות או במבנה הפורמלי-צורני שלהן . הנושא שבו נעסוק אינו שייך לתחום עיסוקם של מדענים, של חוקרי ספרות או של מבקרי אמנות . הוא מכיל שאלות מתחומי ידע שונים, בהם היסטוריה של רעיונות, גיאוגרפיה של השפעות, סוציולוגיה של אמונות, רטוריקה של כוונות . לא אחת נגלוש לתחום הפילוסופי, אשר גם הוא עבר מהפכה באותה תקופה, ונציגו העיקרי הוא דקרט, אך לא נערוך דיון פילוסופי עצמאי . זה דיון פרטני-רוחבי המבקש להציע חתך רוחב של תופעה מוגדרת שמכונה כאן אחיזת עיניים . בחלק ב ( פרקים ,2 ,3 4 ) נביא שלוש דוגמאות של יצירות מהמאה ה- ,17 מתחומי הספרות, הציור והאסטרונומיה, שידגימו כיצד אחיזת עיניים מתבצעת . בפרק 2 נבחן את השאלה האם דמות בדיונית קיימת במציאות, כפי שהיא עולה ברומן קיחוטה של סרוונטס . לכאורה אין מקום לשאלה כזו ביחס לדמות ספרותית בדויה, שהרי מלכתחילה מדובר בצורת קיום לא-אונטולוגית . אבל שאלת קיומה של דולסיניאה עולה בחריפות בדיון בין שני גיבורי הרומן, דון קיחוטה וסנצ'ו פאנסה, שהם עצמם בדויים לא פחות מדולסיניאה, ולכן שאלה זו תובעת חקירה . נשאל אם ישנה משמעות למונחים בִּדְיון אמיתי ובדיון מזויף, ונדגיש שהשאלה אינה מתמצית בזכויות יוצרים או בשאלות של גניבה ספרותית, אלא היא חלה גם על שאלת האותנטיות האמנותית, ה"אמת הספרותית" שבה יתמקד הדיון . שאלה נוספת קשורה לזהותו

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר