פרק 10: אתגרים בשילוב תלמידים עם ליקוי שמיעה במסגרות חינוך רגילות

עמוד:14

14 | חינוך ושיקום ילדים ומתבגרים כבדי שמיעה וחירשים - כרך ב שמיעה בבתי ספר רגילים . מדיניות השילוב הזו הביאה לצמצום במספרם של התלמידים עם צרכים מיוחדים אשר לומדים במסגרות החינוך המיוחד ולעלייה בהיקף שילובם של תלמידים אלה במסגרות חינוך רגילות . מגמה זו ניכרת גם בקרב אוכלוסיית התלמידים עם ליקוי שמיעה . תלמידים עם ליקוי שמיעה משולבים בדרכים מגוונות – אצל מקצתם השילוב הוא כיתתי, כלומר למידה בכיתות של תלמידים עם ליקויי שמיעה הנמצאות במסגרת חינוך רגילה, ואילו אצל רובם השילוב הוא אישי . שילוב אישי יכול להיות מלא או חלקי ( partial inclusion ) : בשילוב חלקי התלמידים הללו לומדים כמה מן השיעורים בכיתת שילוב הכוללת תלמידים אחרים עם ליקויי שמיעה, ושיעורים אחרים הם לומדים עם תלמידים ללא ליקויי שמיעה . בארצות הברית מדווח על קבוצה גדולה של תלמידים עם ליקויי שמיעה אשר משתלבים בכיתות רגילות הודות לסיועו של מתורגמן לשפת הסימנים ( 1999 Stinson & Liu, ) . בישראל המשאב הזה זמין בעבור מתי מעט מן התלמידים המשולבים : על התלמידים האלה ללמוד בבתי ספר אשר יש בהם כיתות שילוב ותמיכה לתלמידים עם ליקויי שמיעה, תמיכה הכוללת גם תרגום לשפת הסימנים . הדיון בשילובם של תלמידים אשר מתבססים על שפת הסימנים חשוב ביותר, אך אינו רלוונטי בעבור רוב התלמידים עם ליקויי השמיעה המשולבים בישראל . פרק זה דן בשילוב אישי של תלמידים עם ליקוי שמיעה אשר מבססים את התקשורת ואת הלמידה שלהם בכיתה על שפה דבורה ( ללא שימוש בשפת הסימנים או ב"עברית מסומנת" ) . הפרק סוקר את התמורות שהביאו בעשורים האחרונים לשינוי במגמת ההשמה בחינוך של תלמידים עם ליקוי שמיעה ולהגברת שילובם במסגרות החינוך הרגילות, כמו גם את המשתנים המרכזיים המשפיעים על איכות שילובם של תלמידים עם ליקוי שמיעה . נוסף על כך נדונות תוצאות שילובם של תלמידים אלה בהתבסס על ספרות המחקר העדכנית בנושא זה . שינויים בהשמה בחינוך של תלמידים עם ליקוי שמיעה – מגמת השילוב עם השנים חלו שינויים של ממש בתפיסות בנושא ההשמה בחינוך של תלמידים עם ליקוי שמיעה, וזאת בעקבות תמורות חברתיות, כלכליות וטכנולוגיות . שינויים רחבים בתפיסת הילדוּת ובתפיסת אופן התפתחותם של ילדים בחברה המערבית השפיעו גם על היחס לאוכלוסיות עם צרכים חינוכיים מיוחדים, לרבות ילדים עם ליקוי שמיעה .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר