פרק 10: אתגרים בשילוב תלמידים עם ליקוי שמיעה במסגרות חינוך רגילות

עמוד:13

אתגרים בשילוב תלמידים עם ליקוי שמיעה במסגרות חינוך רגילות | 13 בכיתה ובחברה – תהליך המבטא תפיסת עולם רחבה 1 ( רייטר, 2007 ; Powers, Reiter, ; 2002 ) . 2008 שילוב אמתי מקדם את הרעיון של התפתחות הילד עם הצרכים המיוחדים במסגרות הרגילות . מחקרים הראו שהישגיהם הלימודיים של ילדים עם ליקויים למיניהם, לרבות ליקויי שמיעה, המשולבים בכיתות רגילות ( שילוב אישי ) גבוהים מאלה של ילדים עם ליקויים הלומדים במסגרות לימוד מיוחדות ( נפרדות ) . חשוב לציין כי לא ברור אם ההישגים הטובים יותר נובעים ממסגרת החינוך עצמה או מיכולותיהם ומכישוריהם של התלמידים המשולבים . כמו כן נמצא כי קרבה של בית הספר למקום המגורים מאפשרת לתלמידים המשולבים להיות מעורבים יותר בפעילויות המתקיימות לאחר שעות הלימודים ( פעילויות עם שכנים וכן הלאה ) . לעומת זאת מעבודות אחרות עולה כי במקרים רבים תלמידים עם ליקוי שמיעה המשולבים במסגרות חינוך רגילות ( שילוב אישי ) מדווחים על בידוד, חשים חוסר שייכות ונאלצים להתמודד עם קשיים חברתיים . על מנת שהשילוב יהיה מוצלח נדרשת אפוא התאמה בין צורכי התלמיד לבין יכולתה של מסגרת החינוך להיענות לצרכיו : לאפשר לו צמיחה חברתית ואקדמית, לספק לו הזדמנויות לקבלת אחריות ולהגברת הביטחון העצמי ולהקנות לתלמיד מיומנויות שיסייעו לו לתפקד בסביבה המותאמת פחות לצרכיו ומכוונת פחות למילוים . בהתאם לצרכיו של התלמיד יש לבחור בין למידה במסגרות מיוחדות המיועדות לתלמידים עם ליקויי שמיעה ( במסגרות האלו יש כמה דרגות של שילוב לימודי וחברתי ) לבין שילוב אישי במסגרות רגילות ( במסגרות האלו יש כמה דרגות של תמיכה, בהתאם לצורכי התלמיד ) . במסגרות הרגילות נדרשים בדרך כלל בעבור התלמיד המשולב שינויים בתכנית הלימודים, התאמות במבחנים, תמיכה לימודית בכיתה, שימוש בעזרים למיניהם וכן הלאה, כדי לאפשר לו להגיע לרמת הלימוד ולרמת התפקוד החברתי של שאר התלמידים בכיתתו ( ויזל, 2007 ; פלאוט, 2007 ; 2007 Eriks - Brophy et al . , 2006 ; Most, Stinson & Antia, . ) Powers, ; 19992002 כיום מדינות רבות תומכות בהגברת רמת השילוב של תלמידים עם צרכים מיוחדים בבתי ספר רגילים, לרבות תלמידים עם ליקוי שמיעה . עמדה זו מתבטאת גם בחקיקה, והיא גורסת שיש לעשות כל מאמץ כדי לשלב ילדים עם ליקויי 1 בהמשך הפרק הזה נעשה שימוש זהה במונח 'שילוב' ובמונח 'הכלה' . משמעות המונח מתבררת לפי ההקשר .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר