פרק 10: אתגרים בשילוב תלמידים עם ליקוי שמיעה במסגרות חינוך רגילות

עמוד:12

12 | חינוך ושיקום ילדים ומתבגרים כבדי שמיעה וחירשים - כרך ב מבוא מהו שילוב ? בהקשר של תלמידים עם צרכים מיוחדים יש פרשנויות אחדות למונח ‘שילוב', החל בפרשנות קונקרטית וכלה בפרשנות ערכית . בהתאם לכך יש דרכים אחדות למימוש תפיסת השילוב . במובן הפיזי הצר משמעות המימוש היא השמה של התלמיד בזרם החינוך המרכזי ( mainstreaming ) , כלומר במסגרות חינוך רגילות . במקרה כזה לא נבחנות איכות השילוב ודרכי יישומו במגוון היבטים של חיי היום - יום של התלמיד במסגרת החינוך . תפיסת שילוב כזו אינה מתחשבת במורכבות הרבה הכרוכה בשילוב תלמיד עם צרכים מיוחדים במסגרת החינוך הרגילה . בהקשר הזה יש לבחון את הסוגיה : האם שילוב מתקיים כל אימת שיֵש זהות בין המקום הפיזי ומערכת הלימודים של התלמיד עם הצרכים המיוחדים אשר לומד במסגרת החינוכית הרגילה לבין אלה של שאר התלמידים בכיתה ( integration ) , או שמא מדובר בתהליך מתמשך של הגברת השותפות וההכלה ( inclusion ) ? כיום רווחת יותר ויותר התפיסה שהשילוב מבטא את זכויותיהן של קבוצות מיעוט להיות מוכלות בחברת הרוב . תנועת השילוב תורמת אפוא לבניית חברה הומנית וסובלנית המקבלת אליה יחידים עם מגוון של שונויות, קבלה אשר נעשית ללא ניסיון "לנרמל" את ה"שונים" ( רייטר, 2007 ) . לעומת זאת, אחרים טוענים כי התמקדותה של תנועת השילוב בערכים חברתיים יכולה לעמוד בסתירה לצרכיו של הפרט, כיוון שלעתים הלה יכול להפיק תועלת לימודית רבה יותר במסגרות החינוך המיוחד ולהתפתח בהן טוב יותר רגשית וחברתית . ויזל ( 2007 ) כותב ששילוב של תלמידים עם ליקויי שמיעה אשר בבגרותם עשויים לבחור להשתייך לקהילת החירשים, עלול להזיק להם רגשית וחברתית . היבט אחר שצריך לבחון הוא "היכן יש לשים את הדגש" – התמקדות רק בתחום הלימודי או גם בשילוב החברתי ? רבים סבורים ששילוב המתבסס על ערכים של הגינות וקבלה יכול לאפשר לתלמיד המשולב למצות לא רק את יכולותיו האקדמיות, אלא גם את יכולותיו הרגשיות והחברתיות ; שילוב כזה full inclusion ) . לפיכך שילוב מאפשר הכלה מלאה במסגרת החינוך הרגילה ( של ממש אינו יכול להתחולל רק מעצם ההשמה החינוכית בזרם המרכזי, ונדרש שינוי מהותי בהשקפה בדבר שילוב של תלמידים עם צרכים מיוחדים . בספרות המחקר והעיון בתחום זה יש מעבר משימוש במונח ‘שילוב' לשימוש במונח ‘הכלה' ; האחרון מבטא את הרעיון שהשילוב איננו מתמצה בשינוי הגדרת מסגרת החינוך, אלא הוא תהליך מתמשך של הגברת שותפותו של התלמיד המשולב

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר