מבוא

עמוד:7

מבוא | 7 שמיעה חד - צדית, דו - אוזנית ודו - מצבית ( בי - מודָלית ) , הערכת היכולת השמיעתית אצל מושתלים, השמה חינוכית בילדים מושתלים, הבנת מוזיקה עם שתל שבלול והשתלה שבלולית במועמדים מורכבים כמו מועמדים הסובלים מדלקות אוזן או מועמדים מבוגרים ואחרים . בפרק הבא ( הפרק השישה עשר ) מציגה אורלי הלפרן את חשיבות ההנגשה הסביבתית לקיום תהליכי תקשורת ולמידה עבור ילדים ובוגרים עם ליקוי שמיעה . הרקע למודעות הגוברת לזכויות ההנגשה של המרחבים הציבוריים עבור אנשים עם מוגבלויות מוצג בתחילת הפרק . בהמשכו מוסברים המשתנים המשפיעים על תפיסת הדיבור של כלל התלמידים בכיתות הלימוד וההשפעה המכרעת של משתנים אלה על תהליכי תקשורת ולמידה של תלמידים עם ליקוי שמיעה . כמו כן מפורטים המדדים הנדרשים להנגשה אקוסטית של מרחבי הלימוד שתלמידים עם ליקוי שמיעה לומדים בהם . הפרקים הבאים עוסקים בהיבטים שונים של ההתערבות החינוכית . הפרק השבעה עשר דן בהיבט מרכזי בתהליך ההתערבות עם ילדים עם ליקוי שמיעה, והוא ההיבט של מעורבות הורים . בפרק זה מציגות המחברות, שרה אינגבר ואסתר דרומי, מודלים תאורטיים הדנים בחשיבות של מעורבות הורים ותכניות הממוקדות במשפחה בתכניות הטיפול לילדים עם צרכים חינוכיים מיוחדים בכלל וילדים עם ליקוי שמיעה בפרט . תרומתה של מעורבות ההורים נדונה בהתייחס לקידום הישגי הילדים, שיפור רמת החוללוּת העצמית והרווחה הנפשית של ההורים, שיפור תפקוד המשפחה, הגברת שביעות הרצון של ההורים מתכניות ההתערבות ושיפור התפקוד של אנשי המקצוע במערכת הטיפולית והחינוכית . בסיום הפרק מועלית הצעה ליישום המודל לשיתוף הורים בתכניות התערבות לילדים עם ליקויי שמיעה בגיל הרך . שלושת הפרקים הבאים מתמקדים בהתערבות החינוכית הישירה עם תלמידים כבדי שמיעה וחירשים . בפרק השמונה עשר מציגות הינדי שטרן ושרה זנדברג מודל העוסק בעקרונות הוראה במקצועות עתירי שפה עבור תלמידים כבדי שמיעה וחירשים כחלק מגישת הוראה כוללת, המושתתת הן על עקרונות בסיסיים בהוראה מתקנת והן על עקרונות ייחודיים בהוראה מותאמת לתלמידים עם ליקוי שמיעה . בפרק התשעה עשר מציגה סיגל עדן את התחום של שילוב טכנולוגיות מתקדמות, וביניהן טכנולוגיית מציאות מדומה, בתהליך ההוראה והטיפול בילדים עם צרכים מיוחדים בכלל ובילדים כבדי שמיעה וחירשים בפרט . הפרק מציין את הפוטנציאל הגבוה של עבודה חינוכית בטכנולוגיות אלה בפיתוח יכולות חשיבה כמו הבנת מושגי זמן ושיפור היכולת לחשיבה אינדוקטיבית בקרב תלמידים כבדי שמיעה וחירשים .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר