מבוא

עמוד:10

10 | חינוך ושיקום ילדים ומתבגרים כבדי שמיעה וחירשים - כרך א תמורות אחרות קשורות בהצטברותם של ממצאי מחקרים עדכניים, אשר הובילו להעמקת הידע על אודות היבטים בתקשורת ושפה, קוגניציה, כישורים חברתיים ולמידה בהתפתחותם ובחינוכם של ילדים כבדי שמיעה וחירשים . כך, למשל, המחקר הבלשני, העוסק בשפות הסימנים בכלל ושפת הסימנים הישראלית בפרט, הראה בבירור ששפות הסימנים מכילות את כל התכונות המאפיינות שפות אנושיות . לפיכך, פוטנציאל רב טמון בשפות אלה להתפתחות הלשונית, הקוגניטיבית והחברתית - רגשית של ילדים חירשים הרוכשים אותן כשפת אם ( מאיר וסנדלר, 2004 ) . אשר לשיטות התקשורת הנהוגות בחינוך ילדים כבדי שמיעה וחירשים - דיון המלווה את ההיסטוריה של חינוך חירשים לאורך שנים רבות - המחלוקות החריפות בנושא זה עדיין נמשכות . עם זאת גוברת בצדן ההתייחסות המובחנת יותר לתרומה הפוטנציאלית הנבדלת של כל אחת משיטות התקשורת להתפתחותם של ילדים שונים עם חסך שמיעתי ( 2002 Marschark, Lang, & Albertini, ) . בנוגע למחקרים על היבטים קוגניטיביים וכישורי למידה, נציין את העמקת ההבנה של הדמיון והשוני בין ילדים כבדי שמיעה וחירשים ובין ילדים שומעים, וזאת בדרכי ארגונו של מידע מילולי בזיכרון לטווח ארוך ולטווח קצר . מחקרים בתחום זה מדגישים את חשיבותן של התנסויות חינוכיות עשירות, מגוונות ומלוות בתיווך הולם . אלה משמשות תשתית להבניית ידע עולם, ולמעלה מזה - להבניה קוהרנטית של מושגים ומערך היחסים ביניהם, כמו גם לפיתוח גמישות בחשיבה ( שם ) . בתחומי השפה המדוברת והאוריינות אמנם יש עדויות לצמצום פערים בקרב קבוצות נחקרים מסוימות של כבדי שמיעה וחירשים, אשר הגיעו להישגים דומים לאלה של שווי גיל שומעים בממדים שונים של השפה ( בתחום אוצר המילים יותר מאשר בתחום המורפו - תחבירי ) , ומקצתם אף במדדים של הבנת הנקרא ( 2011 Marschark & Spencer, ) , אך ממצאים אלה אינם מספקים . גם כיום מראה הספרות המחקרית שתלמידים רבים כבדי שמיעה וחירשים מסיימים את שנות חינוכם בבית הספר עם פערים ניכרים בהישגים האורייניים בהשוואה לחבריהם השומעים ( שם ) . החינוך השפתי והאורייני ממשיך אפוא להיות אתגר מרכזי עבור חוקרים ומחנכים בתקווה לצמצום הפערים בין ההישגים האורייניים של ילדים כבדי שמיעה וחירשים לאלה של ילדים שומעים . תחום נוסף שזכה לעניין מחקרי בולט בשנים האחרונות נוגע לכישורים החברתיים של ילדים כבדי שמיעה וחירשים . זרם מחקרי אחד עסק בגורמים המשפיעים על ההסתגלות הרגשית - חברתית של ילדים כבדי שמיעה וחירשים במסגרות חינוך שונות, סגרגטיביות ומשלבות, והוא מושפע במידה רבה

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר