חינוך ושיקום ילדים ומתבגרים כבדי שמיעה וחירשים: היבטים תאורטיים ויישומיים - כרך א

עמוד:4

4 | חינוך ושיקום ילדים ומתבגרים כבדי שמיעה וחירשים - כרך א חגית תרמה מכישוריה המיוחדים גם לפרויקט "קשר", שבו פותחה תכנית תקשורת ושפה לילדים עם ליקויי שמיעה בגיל הרך . דפי המידע להורים שהפיקה והביאה לדפוס משמשים היום וישמשו בעתיד דורות רבים של הורים ומטפלים בישראל . גם את תרומתה לשדה ההוראה והחינוך החלה בשנות ה - 20 לחייה . במסגרת עבודתה במרכז השיקום בחולון היא פיתחה כלי אבחון להערכה תפקודית של מתבגרים ומבוגרים צעירים עם חירשות לשם קידום תהליכים יעילים של השמה תעסוקתית . חשוב היה לה לתרום לפיתוח האישי של בני נוער ומבוגרים צעירים ולתמוך ביכולת שלהם לרכוש השכלה ולפתח זהות מקצועית . חגית בר לב - שקולניק הצטרפה לבית הספר לחינוך כחברת סגל מיד עם סיום לימודי התואר השני, שבמסגרתו כתבה עבודת מ"א מעולה על הסתגלות חברתית ונטילת פרספקטיבה של האחר בקרב תלמידים עם ליקויי שמיעה . היא הייתה חלוצה לפני המחנה, ובכוחות עצמה, אגב שילוב ידע תאורטי עשיר וניסיון חינוכי, פילסה לעצמה את הדרך והפכה מרצה מוערכת בתחום ההכשרה להוראה עבור דורות של סטודנטים לתעודת הוראה בחינוך תלמידים עם ליקויי שמיעה . כחברת סגל צעירה היא פיתחה את סדנאות ההכשרה, בחתירה מתמדת לחדשנות ולקידום התחום, והייתה מרצה נערצת על כל תלמידיה . חגית טיפחה את הרעיון שלפיו איש חינוך חייב להיות גם חוקר וגם לומד, והקנתה לסטודנטים את הערך שדגלה בו, שעל פיו חינוך והוראה הם תהליך למידה בלתי - פוסק . "המטרה שלי", כך אמרה, "להרגיע את הסטודנטים הדואגים ולהבטיח להם שהלמידה בחינוך לעולם לא תסתיים - חשוב לי שידעו איך ללמוד ותתפתח בהם הסקרנות ללמוד ולהתפתח לאורך חייהם המקצועיים" . לפני כעשור, כשהוחלט לחייב פרחי הוראה בשנת סטאז' נוספת, נבחרה חגית לפתח סדנה זו ועמדה בראשה במהלך השנים האחרונות . חגית ראתה בעבודתה זו שליחות לאומית וגם מצאה בנושאים שעסקה בהם עניין אינטלקטואלי עצום . מחקר הדוקטורט, שעליו שקדה בשנות חייה האחרונות ולא זכתה להשלים אותו, התמקד בהשוואה של ההכשרה להוראה במכללות ובאוניברסיטאות . חגית פעלה בבית הספר לחינוך ללא לאות מאז היותה סטודנטית לתואר הראשון ועד שהפכה לחברת סגל חשובה ותורמת . מעולם לא נחה על זרי הדפנה . מדי שנה בדקה מחדש מה אפשר לשנות, להוסיף, לעשות עוד, על מנת להעשיר את השדה באנשי הוראה מהשורה הראשונה . היא עשתה זאת בהדגשה תמידית של חשיבות תחום ההכשרה להוראה והאמונה הרבה בחשיבות החינוך .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר