פתיחה

עמוד:11

11 מקריות הנמצא בתוכו, נוכל לנסות ולחשוב ממה מורכב אירוע מקרי, איזו דינמיקה נוצרת במהלכו, כיצד הוא משפיע על ישים שונים וכו׳ . בספר זה ארצה לקדם את ההנחה כי מקריות איננה רק סיבה של אירוע אלא אירוע לכל דבר, חוויה, התרחשות, סטייה, מפגש - דבר חי שאין למצותו בהגדרה כזאת או אחרת . וכאירוע היא מחייבת סדרה ארוכה מאוד של שאלות, בירורים והגדרות . חשוב לציין כי "מקריות" היא מושג הנמצא בכל דיסציפלינה אקדמית - במדעי הרוח והאמנות, במדעים מדויקים, במדעי האדם והחברה, בתיאוריה ובהלכה למעשה . בלתי-אפשרי להקיף את כל מופעיו של המושג, ועם זאת אבקש לשים את האצבע על כמה מופעים מובהקים ובולטים, בוודאי כשמדובר בבני אדם ובתוצריהם . כל אחד מהפרקים יעסוק בטקסט מכונן - יצירת ספרות, חיבור פילוסופי, וינייטה טיפולית, אמנות מושגית - ובאופן המיוחד שבו הוא תופס מקריות . המחברים והמחברות לא רק גיבשו לעצמם תפיסה של מקרי, לעיתים כזאת השאובה מידע של זמנם ולפעמים מקורית לחלוטין, אלא גם ניסו להבין באמצעותה משהו נוסף מרכזי בעולמם, ובמידה רבה גם בעולמנו . רוב מוחלט כמעט של אירועים מקריים כלל לא מותיר עלינו רישום או רושם . התודעה מסננת אותם מיד, בגדר רעש רקע . הם הרי רבים כל כך, עד שבלתי-אפשרי להתייחס אלא רק למעטים . בספר זה, מיותר לציין, אתבונן באלה שעברו את מחסום התודעה, אלה שהותירו רושם עבור קבוצת היוצרים שכונסה בו . כמעט תמיד הקריטריון הוא אישי לגמרי ; מה שנתפס אצל אחד בעדשת המצלמה, אצל האחר ייגנז לעד . אצל האחת זהו מפגש שיצית עלילה שלמה, אצל האחרת - אף לא אנקדוטה . הפרקים כלל אינם מחייבים קריאה ברצף . כל פרק הוא יחידה עצמאית לחלוטין, וכך יש לקרוא אותו . מה אפוא הופך אירועים אלה למשמעותיים ? על שאלה זו מנסים לענות כולם . הספר מתחיל בעידן העתיק . אריסטו חשב שמקריות היא דבר שולי לגמרי בסדר ההוויה . יש לדון בה כמובן,

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר