מבוא - בין המודרניזם האסלאמי, הסלפיה והאחים המוסלמים

עמוד:11

ח'ליפות עכשיו 11 ובקבלתם בעולם המוסלמי . כמה מתלמידיו, בוגרי דאר אל‑‑דעוה ואל‑‑ארשאד, מונו לתפקידי מפתח במערכת החינוך הסעודית והיו ממייסדי הזרם הסלפי הוהאבי . צעיר אחר שהיה מבאי ביתו של רידא, חסן אל‑‑בנא, מייסדה של אגודת האחים המוסלמים, פיתח בהשראתו את מושג הדעוה למודל של פעולה פוליטית אסלאמית . שמו המלא של הספר המונח לפנינו בתרגומו העברי של פרופ' רון שחם הוא אל‑ ח'לאפה או אל‑ אמאמה אל‑ עוט'מא : מבאחת' שרעיה סיאסיה אג'תמאעיה אס'לאחיה ( הח'ליפות או ההנהגה העליונה : עיונים הלכתיים, פוליטיים, חברתיים ורפורמיים ) . חיבור זה הוא סיכום של מעל עשרים שנות הגות רפורמית בפוליטיקה האסלאמית בכלל ובשאלת הח'ליפות בפרט . כהרגלו, רידא פרסם את הספר תחילה בהמשכים ב אל‑ מנאר בחורף 1922 ‑ ,1923 לפני הוצאתו לאור ככרך בפני עצמו . הנסיבות המיידיות לכתיבתו נגעו להחלטת האסיפה הלאומית התורכית בנובמבר 1922 על ביטול הסולטאנות העות'מאנית ועל מינויו של ח'ליף חדש הנעדר כל סמכויות פוליטיות . רשיד רידא ראה אירועים אלה בחיוב . הוא הילל את גבורת הלאומיים התורכים שסילקו את הצבא היווני שפלש לאנטוליה אחרי סיום מלחמת העולם הראשונה והצדיק את הדחת הסולטאן‑‑ח'ליף וחיד אל‑‑דין ( מוחמד השישי, 1918 ‑ 1922 ) , אשר נקט מדיניות פרו‑‑בריטית ואנטי‑‑לאומית . בעיני רידא, זו הייתה ההזדמנות לחידוש הברית הערבית‑‑תורכית ולהשבת הח'ליפות אל נושאיה המקוריים - הערבים . הספר פונה אפוא לכלל המוסלמים בקריאה לשוב אל דרך האבות המבוססת על הקוראן והסונה, ובפרט אל העם התורכי, "החי, האמיץ, החושב", אגב הזמנת מנהיגיו החדשים לשתף פעולה בהחייאת הציביליזציה האסלאמית ובחידוש ממשלתה על יסודות הרפורמה הדתית המודרניסטית . חלקו הראשון של הספר הוא ניתוח מלומד של התאוריה הקלאסית של הח'ליפות, המתבסס על ציטוטים נרחבים מכתבי

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר