מבוא - בין המודרניזם האסלאמי, הסלפיה והאחים המוסלמים

עמוד:8

מוחמד רשיד רידא 8 ( המגדלור ) , שתפוצתו השתרעה מאינדונזיה ומלזיה במזרח למרוקו ואף לאירופה במערב . לבסוף, רידא מצוין לא פעם כאבי מגמת הסלפיה, אשר חרתה על דגלה את השיבה לדרך האבות הצדיקים ( אל‑‑סלף אל‑‑ס'אלח ) כאמצעי להתחדשות האסלאם . נוסף על כל אלה היה רידא אחד מחלוצי התנועה הלאומית הערבית, וכן עומדת לזכותו החייאת מושג הדעוה, ההטפה למען חזרה לאסלאם, אשר היה לסימן ההיכר של אגודת האחים המוסלמים . רשיד רידא נולד בשנת 1865 למשפחה דתית מן הכפר קלמון שבצפון לבנון . את חינוכו החל כמקובל בכותאב המקומי ( מעין חדר ) , וממנו המשיך לבית הספר הממשלתי בעיר המחוז טריפולי . בהשראת ההתעוררות התרבותית הערבית ( נהצ'ה ) , הוא עבר כעבור שנה למדרסה אל‑‑וטניה ( בית הספר הפטריוטי ) , שבהנהלת השיח' הרפורמי חוסיין אל‑‑ג'סר, בה למדו מדעים מודרניים וצרפתית בצד מדעי הדת המסורתיים . כמתקנים מוסלמים רבים לפניו, רידא הושפע במיוחד מחיבורו המונומנטלי של אבו חאמד אל‑‑ע'זאלי, אחיאא' עלום אל‑‑דין ( החייאת מדעי הדת ) , ובהשראתו הצטרף לזמן‑‑מה לאחווה הס'ופית הנקשבנדית, הידועה בקפדנותה ההלכתית ובמעורבותה בחיי החברה והמדינה . על הנעשה באימפריה ועל הישגי המערב התעדכן, כשאר המשכילים בני דורו, מן הקריאה בעיתוני התקופה שהגיעו מקהיר ומאיסטנבול . יותר מכול עיצב את דרכו כתב העת קצר הימים אל‑ ערוה אל‑ ות'קא ( היתד החזקה ) , שבו קראו אפע'אני ועבדה למוסלמים להתעורר ולתקן את הקלקולים שפשו בדתם כדי להדוף את מעצמות המערב מארצם . ב‑‑ ,1897 לאחר שהוסמך לעאלם, חבר רידא לעבדה במצרים והיה ליד ימינו ולתלמידו הנאמן . הרעיון לייסד כתב עת אסלאמי נבט ברידא עוד בטריפולי, ובה גם ערך את ההכנות והשיג מימון ראשוני להוצאתו . הגיליון הראשון התפרסם במרץ ,1898 שלושה חודשים בלבד לאחר הגעתו למצרים . עבדה הוא שבחר את שמו - אל‑ מנאר - על בסיס החדית'

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר