פתח דבר: כמעט הכול

עמוד:12

21׀ המ תמ טיקה של החיים והמוות שידוע להם שהוא מופשט, טהור ומרחף בעננים, יכול להיות קשור בכלל למקצוע כמו ביולוגיה, שנתפס בדעתם כעיסוק מעשי, שימושי ורחוק מלהיות טהור . לא פעם, הדיכוטומיה המלאכותית הזאת קיימת כבר בבית הספר . אם אהבתם מדעים אבל לא הייתם כוכבים גדולים באלגברה, היו מתעלים אתכם אל מדעי החיים ; ואם אהבתם מדעים, כמוני, אבל לא ששתם לבתר כל מיני יצורים מתים ( פעם אחת התעלפתי, בתחילתו של שיעור לנתיחת בעלי חיים, כשנכנסתי למעבדה וראיתי ראש דג מונח על השולחן לפניי ) , היו מנחים אתכם אל המדעים הטהורים . שני הקצוות כביכול לא ייפגשו לעולם . זה מה שקרה לי . זנחתי את הביולוגיה בשנה השנייה שלי בתיכון ובחרתי במתמטיקה, פיזיקה וכימיה ברמה מוגברת . באוניברסיטה נאלצתי להמשיך בכיוון הזה והצטערתי על שהשארתי את הביולוגיה הרחק מאחוריי, מפני שחשבתי שהתחום הזה ניחן בכוח שלא ייאמן להיטיב את החיים בעולמנו . האפשרות שאצלול לנבכי עולם המתמטיקה הסעירה אותי, אבל לא יכולתי שלא לחשוש שמא אני בוחר לי מקצוע שאין לו שימושים מעשיים רבים . אין טעות גדולה מזו . בזמן שבוססתי בים המתמטיקה הטהורה שלמדנו באוניברסיטה ושיננתי את ההוכחה למשפט ערך הביניים ואת ההגדרה של מרחב וקטורי, הפקתי הנאה רבה מן הקורסים למתמטיקה יישומית . האזנתי למרצים שהדגימו את המתמטיקה המשמשת את המהנדסים לבנות גשרים שלא ירטטו ולא יקרסו ברוח, או לתכנן כנפיים שיבטיחו שהמטוסים לא ייפלו מן השמים ארצה . למדתי את מכניקת הקוואנטים שהפיזיקאים משתמשים בה כדי להבין את ההתרחשויות המוזרות בעולם התת-אטומי, ואת תורת היחסות הפרטית שחוקרת את התוצאות המשונות הנובעות מן העובדה שמהירות האור קבועה בכל מערכות הייחוס . נרשמתי לקורסים על השימוש במתמטיקה בכימיה, בכלכלה ובתחום הכספים, וקראתי על הדרכים שבהן נעזרים במתמטיקה בספורט כדי לשפר את ביצועיהם של טובי האתלטים,

תכלת הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר