הקדמה

עמוד:14

14 למידה משוחררת הדחף שלהם שאין לעוצרו לעזור לאחרים ללמוד את מה שהם עצמם למדו היטב, כל אלה ממשיכים להיות מקור השראה לחשיבה שלי ולעבודתי החינוכית עד היום . ההתנסות המתסכלת שלי בבית הספר, וההתנסות ההפוכה, המשוחררת, בלמידה עמוקה מחוץ לבית הספר, עיצבו אותי בדרכים רבות משמעות . הקדשתי את חיי המקצועיים לניסיונות להבין איך ובאילו תנאים אפשר להפיץ דרכי הוראה עוצמתיות בממדים גדולים . מעבר לעניין האינטלקטואלי הזה נמצאת מטרה גדולה יותר, מודרכת על ידי השאיפה שכל אדם יחווה את תחושת השחרור שנובעת מלמידה מעמיקה — ושבני אדם ישתחררו מההשפעות האיומות של הלמידה השגורה בבתי הספר . באמצעות המפגשים שלי עם אלפי תלמידים, מורים, מנהלני חינוך וחברים במרוצת שני העשורים האחרונים, למדתי כי הסיפור שלי הוא סיפורם של רבים שלמדו בבתי ספר . הפרטים עשויים להשתנות במידה רבה, אבל התחושה של נתק בין לימודים ממוסדים לבין למידה מעמיקה היא אולי, בעידן הנוכחי, חוויה אנושית אוניברסלית . אני משוכנע כי למידה מעמיקה היא בהישג ידו של כל אחד, וכי האסטרטגיות שעשויות לממש אותה הן פשוטות יחסית . אני מאמין בכל לבי כי בתי ספר — אף שבדרך כלל אינם מתכוונים לכך — גורמים נזק רב יותר מאשר תועלת, ככל שמדובר בטיפוח של דפוסי חשיבה הנדרשים ללמידה מעמיקה, ובהקשר רחב יותר, לטיפוח של דמוקרטיות איתנות ומלאות חיים . אני מודע גם לכך שמוסד בית הספר הוא אחד הממסדים העמידים ביותר שנוצרו אי פעם על ידי בני אדם, וכי הוא לא ייעלם אל תהום נשייה בלי מאבק איתנים . אני משוכנע עם זאת, כי בתוך כל אחד ואחת מאיתנו טמון משאב רב עוצמה שעדיין לא נוצל, אשר יש בו כדי להפוך בתי ספר, ומערכות חינוך שלמות, למקומות של למידה מעמיקה . המשאב הזה, המשאב המחולק באופן שווה לחלוטין בין כל בני האדם, הוא היכולת שלנו לפעול, ללמוד ולשנות את העולם . ראיתי אותו בפעולה ואני מלא ביטחון שנראה אותו בפעולה במידה גדלה והולכת בשנים הבאות .

מכון ברנקו וייס לטיפוח החשיבה

כנרת, זמורה דביר בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר