הקדמה

עמוד:13

מדו פתהתי ת התכר הדה 13 שהיו חובה, בקורסים באנליזה מתמטית, בתורת המספרים, בגיאומטריה פרויקטיבית, בתורת המשחקים ובשאר הנושאים . אימצתי לי נוהג לפתור את כל הבעיות בסופו של כל פרק, לרבות הקשות ביותר . מאחר שלא נכחתי בשיעורים ולא הכרתי את הציפיות של המורים שלי, לימדתי את עצמי והייתי המורה הקשוח ביותר שלי . ובסופו של דבר, קיבלתי ציון 100 בכל מבחני הגמר . אבל הפעם, לציון 100 התלוותה תחושה של סיפוק עמוק שנבע מהשגת שליטה אמיתית בחומר וידיעה עמוקה שלו . באופן אירוני, למדתי יותר מתמטיקה כשהפסקתי לבוא לשיעורים . כתיבת התזה שלי היתה משימה קלה יחסית, אם כי הצירוף של עבודה במשרה מלאה עם עמידה בדרישות הקורסים הביא לכך שסיימתי את הלימודים לתואר הראשון עשר שנים לאחר שנרשמתי לאוניברסיטה . קיבלתי תואר הראשון באותו יום שהגיעה אלי ההודעה שהתקבלתי ללימודים בהרווארד, לתואר שני בתוכנית הבינלאומית למדיניות חינוכית . עברתי לבוסטון בשנת 2006 כדי להתחיל בלימודים, בלי שהיה לי ניסיון כלשהו בשימוש באנגלית בדיבור או בכתיבה ( כן, היתה כאן גם קצת רמאות מצדי : נעזרתי בכתיבה על מטרות הלימוד שלי בתוכנית בחברים דו-לשוניים ) . גם הפעם, הביטחון ביכולתי ללמוד, שרכשתי בשנות עבודתי עם גבריאל קמרה, עזר לי לנווט את חיי ולהשיג שליטה סבירה באנגלית בזמן קצר יחסית . אני ממשיך ללמוד עד היום . וזו אחת המתנות היקרות ביותר שהחיים העניקו לי . אחרי הכול, למידה היא מעצם טבעה מעשה של שחרור . אבל ההשפעה העמוקה של השנים שעברו עלי בעבודה לצד גבריאל קמרה וחברי במקסיקו מרחיקה הרבה מעבר לצמיחה האישית שלי . אולי היא מגיעה, וזה חשוב יותר, מכך שנוכחתי במו עיני בכוח מחולל השינוי שיש להתנסות בלמידה לעומק אצל אחרים — ילדים, צעירים ובוגרים כאחד . העבודה שהשקיעו גבריאל וצוותו ( רבים מהם היו בעברם מובילים של המיזם ללימודים על-יסודיים ) בטיפוח ובהפצה של פדגוגיה וסביבות המזינות מיומנויות והרגלי למידה עצמאית, עברה כמה סבבים . פעם אחר פעם ראיתי את העוצמה האדירה של למידה מעמיקה, המסוגלת לשנות את חייהם של אנשים, של קהילות, לשנות את העולם . הניצוץ בעיניים של ילדים ושל מבוגרים כאשר הם מוצאים פתרון לשאלה שהתמודדו איתה במשך ימים, התחושה המחודשת של ביטחון עצמי ושל הנאה מהלימוד,

מכון ברנקו וייס לטיפוח החשיבה

כנרת, זמורה דביר בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר