הקדמה

עמוד:12

12 למידה משוחררת לפדגוגיה שציפינו לראות בבתי הספר . הממד הזה הפך למרכיב המרכזי של עבודתנו, ובהמשך זכה לכינויים שונים — תחילה נקרא מיזם הקהילה הלומדת, ולאחרונה הוא מכונה רשתות הנחיה . ההתנסות הזאת שינתה את חיי . בתמיכתם של העמיתים המומחים שלנו למדתי להפיק חוויות ומשמעות, ולגלות כך את יופיים של שירים שקודם לכן היו חסרי פשר בעיני ; העמקתי לחדור לעומקן של יצירות ספרות ש"כבר קראתי" פעמים רבות בעבר, אבל לראשונה יכולתי לנהל שיחות עם המחברים שלהן ולגלות את האסטרטגיות שבאמצעותן הם עוררו בי תחושת הפתעה וריגשו אותי . התנסיתי בחשיבה של איש מדע כאשר חקרתי שאלות מורכבות כגון, "איך עלה בידו של ג'ון דלטון להדגים את קיומם של אטומים בלי שעמד לרשותו מיקרוסקופ חזק די הצורך לראותם ? " או "איך מטוסים עפים ? " ; התנסיתי בחשיבה של היסטוריון כאשר קראתי חיבורים מקוריים על אודות כיבוש מקסיקו ועל המהפכה המקסיקנית, וחקרתי את השאלה איך המחברים יכלו לנסח את התיאוריות שלהם בדבר התרחשותם של מאורעות, אף על פי שלא היתה להם גישה ישירה לאנשים שחיו באותם זמנים . לראשונה בחיי, חוויתי את ההנאה שבהבנה של שאלות שהתמיהו אותי, תוך כדי שימוש במדיום של טקסט כתוב . חשתי את ההנאה של מציאת משמעות בטקסטים שנראו לי סתומים בתחילה, אך התבהרו במאמץ ללמוד אותם לעומק . רכשתי ביטחון ביכולת שלי ללמוד כל דבר שאציב לעצמי כמטרה — לא בצורה שטחית, כדי לקבל ציון טוב, אלא מתוך הבנה מעמיקה . בזכות התנסות זאת, מצאתי גם את קולי . התחלתי לכתוב, כמעט בכפייתיות, על מה שלמדתי ואיך למדתי, הן כתלמיד הן כמוביל של חינוך שמנסה למצוא דרכים לאפשר לאחרים ללמוד באופן אוטונומי . במרוצת ארבע השנים שעבדתי במיזם ללימודים על- יסודיים, השתתפתי בחיבורם של שני ספרים . מה שלמדתי באותם ימים נחרט בתודעתי ובגופי . כאשר התחדשה השביתה באוניברסיטה, החלטתי להמשיך לעבוד עם גבריאל במשרה מלאה במקום לחזור ללימודים . הצלחתי לשכנע את המרצים בקורסים שהיה עלי ללמוד כדי לקבל תואר בוגר להתיר לי להירשם לקורסים שלהם, להיעדר מחלק מההרצאות ולגשת למבחנים בסוף הסימסטר . על ידי שימוש במיומנויות החדשות שרכשתי והודות לביטחון העצמי ביכולתי ללמוד באופן עצמאי, צללתי לספרי הלימוד

מכון ברנקו וייס לטיפוח החשיבה

כנרת, זמורה דביר בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר