הקדמה

עמוד:11

מדו פתהתי ת התכר הדה 11 הפילוסופיה החינוכית של גבריאל, וגם גישתו המעשית, הושפעו מרעיונות של חבריו הקרובים פאולו פריירה ( Paulo Freire ) ואיוון איליץ' ( Ivan Illich ) , שניים מההוגים הבולטים ביותר בתחום החינוך בשנות ה- 70 של המאה העשרים . הוא ראה בהשכלה פוטנציאל עצום לשחרור אישי וקולקטיבי . המיזם ללימודים על-יסודיים סיפק הזדמנות לבחון רעיונות אשר עד אז נוסו רק בקנה מידה מצומצם . אחת ההחלטות החשובות ביותר של גבריאל לגבי המיזם היתה להקפיד על קשר הדוק בין תכנון לביצוע . במונחים מעשיים משמעות הדבר היתה שהאנשים שהובילו את המיזם ברמה הארצית, היו צריכים להראות שאפשר לממש את הרעיונות שלהם במישור המעשי . הצוות שלנו הקדיש זמן רב למרכזי הלמידה העל-יסודיים, לא על מנת להעריך את המורים ואת עבודתם, אלא כדי להעריך את המודל שלנו, לבחון את ההנחות שביסודו ולהתאים אותו כדי להבטיח שחזון הפרקטיקה הפדגוגית שלנו יהיה למציאות . הבדיקה העצמית וההתאמות המתמידות של מודל ההכשרה שלנו להוראה המתקדמת חשפו סתירה פנימית בסיסית בין ההכשרה שהעברנו לבין המימוש המעשי שלה, שציפינו לראות בחדר הכיתה . בצוות הארצי היו מומחים בתחומי ידע אקדמיים שונים, וכל מומחה היה אחראי להכשרה של מורים בחינוך על- יסודי בתחום מומחיותו . המתמטיקאי הוביל את ההכשרה של מורי המתמטיקה, המומחה לאוריינות הוביל את ההכשרה למורים לאוריינות, וכך הלאה . הציפייה שלנו היתה, עם זאת, שהמורים הצעירים, העובדים במרכזים מדי יום ביומו, יתמכו בלמידה עצמאית של התלמידים שלהם בכל תחומי הדעת . אבל זה לא קרה . הגילוי של סתירה מרכזית זאת גרם לנו להגדיר מחדש את מודל ההכשרה שלנו . הבנו שאם אנחנו רוצים מנחים שיוכלו לתמוך בלמידה עצמאית של נושאים בתחומי דעת שונים, יהיה עלינו להראות תחילה שאנחנו יכולים לעשות זאת בעצמנו . החלטנו להפוך את עצמנו לקהילה לומדת . המתמטיקאי התחיל לצלול לתוך שירה וסיפורים קצרים, בהנחייתו של המומחה לספרות, המומחה לאנגלית החל להתמודד עם בעיות במתמטיקה בתמיכתו של המתמטיקאי, וכך הלאה . כל אחד מאיתנו היה אמור להציג את מה שלמד בפני שאר האנשים . הצוות הארצי של מיזם הלימודים העל-יסודיים הפך כולו לקהילה לומדת, דוגמה חיה

מכון ברנקו וייס לטיפוח החשיבה

כנרת, זמורה דביר בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר