הקדמה

עמוד:10

10 למידה משוחררת שביתה באוניברסיטה . סטודנטים, מרצים ואנשי סגל מחו נגד הצעת חוק שנועדה להשית שכר לימוד על הסטודנטים באוניברסיטה הלאומית של מקסיקו שהלימודים בה היו עד אז בחינם . עוד בהיותי בתיכון הייתי מעורב בפעילות חברתית : השתתפתי במבצעים לקידום ההשכלה וזכויות אדם בקהילות של ילידים, בהתארגנות לתמיכה בתנועת "זפטיסטה" הילידית, בגיוס מתנדבים לפיקוח על הבחירות הראשונות למשרת המושל במקסיקו סיטי . החלטתי להצטרף לשובתים . שרשרת של מאורעות הובילה לכך שהקבוצה התוקפנית והפחות סובלנית בקרב השובתים השתלטה על הובלת השביתה . אני ועמיתים שלי, שעסקנו בארגון פורומים לדיונים על עתיד האוניברסיטה הציבורית במקסיקו, סולקנו מהשביתה . באותם ימים חיי קיבלו תפנית לא צפויה ומשמחת . גבריאל קָמָרָה — אחד ההוגים והפעילים החשובים ביותר בזמננו בתחום החינוך באמריקה הלטינית — חיפש מישהו שיצטרף לצוות שלו ויעסוק בתכנון ובניהול תוכנית חינוכית לקהילות כפריות קטנות ברחבי הארץ . הוא התקשר אלי בעקבות המלצה של מרצה באוניברסיטה שהרצה בסמינר על הוראת מתמטיקה שהשתתפתי בו . מאחר שהאוניברסיטה שבתה, ואני השתוקקתי להתחיל לעבוד במשרה כלשהי, קיבלתי את הזמנתו של גבריאל . התוכנית נקראה Post Primary Project , מיזם ללימודים על-יסודיים . היא התקיימה בחסות המועצה הלאומית לקידום החינוך ( National Council for the Promotion of Education ובראשי תיבות בספרדית — CONAFE ) , שלוחה של משרד החינוך המקסיקני שמספקת שירותי חינוך לקהילות כפריות קטנות המפוזרות בכל רחבי המדינה . המטרה של המיזם ללימודים על-יסודיים היתה לעודד תלמידים צעירים, וגם מבוגרים, שחיים בקהילות הנידחות ביותר, ללמוד באופן עצמאי מתוך מקורות כתובים . במרכזים להמשך הלימודים מעבר לבית הספר היסודי, שהתבססו על הנחת יסוד לפיה הלמידה המשמעותית ביותר מתרחשת כאשר תחומי העניין של הלומד תואמים ליכולת של המחנך לתמוך בהם . כל תלמיד יכול היה לבחור נושא לימוד ולקבל תמיכה והדרכה ממנחה . למידה עצמאית היתה במרכז, ומתחילת קיומו, המיזם התעלם מדפוסי הוראה סטנדרטיים ; לא היו תוכניות הוראה קבועות, לא היו סילבוסים, וגם לא מערכת להענקת תעודות . חומר הלימוד היה בגדר אמתלה לפיתוח הרגלים אינטלקטואליים לטווח ארוך .

מכון ברנקו וייס לטיפוח החשיבה

כנרת, זמורה דביר בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר