פרק 1: ועזב איש את אמו ודבק באשתו — האומנם?

עמוד:12

גירושולוגיה 12 הפן הפסיכולוגי ננסה להבין את קווי המחשבה "הפסיכולוגיים" של רואי, ג'ני וזיוה . נבחן אם עסקינן בסיטואציה הניתנת לפתרון, ונסיים בעצות רלוונטיות לכלה ולחמות גם יחד ( הן במקרה הספציפי שהוצג והן בכלל ) . נתחיל דווקא ברואי, ונבאר באשר לתסביך אדיפוס : בהתאם לזיגמונד פרויד, התפתחותו של הילד ( נפשית ומינית ) תלויה בפתרון מוצלח של תסביך אדיפוס . מהו בעצם אותו תסביך מפורסם ? הבן אוהב את אמו ורוצה בעלוּת עליה, מתעב את אביו ורוצה להעלימו מן העולם ולתפוס את מקומו לצד האם . נוכח היתרון הפיזי של האב ( איום הסירוס ) , הבן מוותר על תשוקתו לאמו ומקבל על עצמו את האיסור ואת הסמכות האבהית . הפנמה של מערך יחסים משולש זה, אבא-אמא-ילד, חיונית להתפתחותו התקינה של הילד . הילד לומד להתבונן מהצד על יחסים שהוא אינו חלק מהם, ומפתח את יכולת ההתבוננות על המציאות, על האחר ועל עצמו . מחקרים רבים בשנים האחרונות הבהירו שלא נדרש אב דה פקטו ( בפועל ) , שכן כל דמות פיזית נוספת בחיי הילד יכולה להוות דמות אב לצורך פתרון תסביך אדיפוס . כל שנדרש הוא דמות שעשויה להוות צלע שלישית בדיאדה של אם-תינוק . הדמות הנוספת מלמדת את הילד על קיומם של עולם חיצוני, מציאות, סמכות וחוקים . לענייננו, לדאבון הלב נראה שהתנהלותה של זיוה מנעה מרואי את האפשרות לפתור את תסביך אדיפוס ( כפי שזה מוכר בספרות ) ויצרה אצלו חוסר בשלות נפשית ונאמנות כפולה, הן לה והן לג'ני, אשר בסופו של יום החריבה את נישואיו . הבה נבין את החמוֹת : זיוה היא בעצם אמא עם לב שבור . ביום שבו בנה אהובה התחתן, לתחושתה היא איבדה אותו לטובת עלמה

כנרת, זמורה דביר בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר