א. ביוגרפיה

עמוד:10

פנים במחשבת ההלכה 10 14 ור' 13 הרב חנוך צבי הכהן לוין 12 הרב יצחק הלוי שוסטר, ר' יוסף חנניה ליפא מייזלש, 15 ייצג רמ"פ דמות של למדן פולני חריף ובקי . אולם הוא לא דוד הלוי איש הורביץ, הסתפק בהשכלה ישיבתית ולמדנות עמוקה, כי אם חתר להשגת ידע אקדמי ברמה גבוהה . בכך המשיך רמ"פ דרך של רבנים מזרח-אירופיים שראו בהשכלה הכללית, ובלימודי מדעי היהדות בפרט, אמצעי להעצמת השפעתם על החברה היהודית בעידן של תמורות פוליטיות ולאומיות ( בהתאם לתביעתם של הרבניים ריינס, מוהליבר, וקודם 16 וגם כלי חיוני לרכישת יכולות אישיות גבוהות לכן רי"מ פינס, ר"מ גימפל-יפה ואחרים ) , יותר בעולם התורה ( כדוגמת שי"ר ורצ"ה חיות, שעל טיב הקשרים שלהם לרמ"פ נרחיב ברק תש"ע [ שני כרכים ] , ראו כרך ראשון עמ' 182 למובאה על אודות רמ"פ, וכן כרך שני עמ' 180 , 302 ; אגרות ותולדות : רבינו מהר"ם שפירא מלובלין, בני ברק תשע"א ) . הרב שפירא זכה לספרות שבחים מיד לאחר פטירתו, ומאז ועד היום נכתבו כרכים רבים לזכרו . עוד על אודותיו ראו וונדר, ח"ה, עמ' 477 – 491 . ראו שו"ת בית מרדכי א, מז, שם רמ"פ חולק על פרשנותו של ר"מ שפירא למושג "צורבא מדרבנן" באמצעות הכלים התלמודיים שכה מאפיינים אותו ; עם זאת הוא משבח שם את מנהיגותו החינוכית . זמן קצר לאחר מנוסת משפחת פוגלמן מקטוביץ הם קיבלו מכתב עידוד מפורט מהוריו של הרב שפירא, ר' יעקב שמשון ומרגלא שפירא . אף לאחר המלחמה פעל רמ"פ ללא לאות להעלאת ר' יעקב שמשון ומשפחתו ארצה, במקביל להעלאת עצמותיו של מהר"ם שפירא, בנם . כך עולה מחילופי מכתבים שקיים רמ"פ עם פקידים בכירים בסוכנות היהודית ובמוסדות הציוניים . המכתבים נמסרו לי באדיבות פרופ' לאה נעמי פוגלמן . 12 רבה של מוניסטריץ' ( בפולנית : Monasterzyska ) , מחבר שו"ת נחלת יוסף, מונקאטש תרע"ג . על אודותיו ראו וונדר, ח"ג, ירושלים תשמ"ו, עמ' 801 – 807 . 13 נספה בשואה . רבה של סוקולקה ( בפולנית : Sokółka ) . על אודותיו ראו אסתר מישקינסקי, דוד ירדני, בן-ציון חסיד ויקותיאל חינסקי ( עורכים ) , ספר סוקולקה, ירושלים תשכ"ח, עמ' 70 – 72 . נרצח בראשית מרץ 1942 , תוך עינויים והתעללות קשה, בבית סוהר בביאליסטוק ( ראו ספר סוקולקה, עמ' 351 ) . 14 1870 – 1935 . רבה של בנדין ( בפולנית : Będzin ) . היה חתנו של ר' יהודה אריה ליב אלתר מגור, וממנהיגי אגודת ישראל ויהדות פולין החרדית . על אודותיו ראו א"ש שטיין, פנקס בנדין, תל אביב תשי"ט, עמ' 326 – 327 . 15 1860 – 1934 . הרב הורביץ היה מחבר שו"ת אמרי דוד, בילגוריי תרצ"ד . רבה של סטניסלב ( בפולנית : Stanisławów ) , כיום שמה איוונו-פרנקיבסק ( באוקראינית : кьсвікнарФ - онавІ ) , בירת מערב אוקראינה עד להסכם ריגה ( 1919 ) , אז צורפה לפולין . כיום חלק מאוקראינה . מגדולי חכמי דורו ומשיב לרבות מערי האזור, תומך בציונות . על אודותיו ראו וונדר, ח"ב, ירושלים תשמ"ב, עמ' 196 – 199 . 16 על התפתחות התופעה הזו במהלך המאה התשע עשרה, בעיקר בהקשר של ה"רבנות מטעם", רבנים שיכלו לשרת במשרות רשמיות של רוסיה בשל התארים האקדמיים שלהם, ראו יוסף שלמון, אם תעירו ואם תעוררו : אורתודוקסי במצרי הלאומיות, ירושלים תשס"ו, עמ' 66 – 73 . מי שטבע את המונח "רבנים משכילים", בעיקר בהתייחסו לתלמיד הגר"א, ר' ברוך משקלוב, שתרגם לעברית את כתבי אוקלידס, היה דוד פישמן, במאמרו : David Fishman, “APolish Rabbi Meets the Berlin Haskalah – The Case of R . Barukh Schick”, AJS Review 12, 1 ( 1987 ) , p . 119 . כך מעיר שלמון במאמרו "על פולמוס כנגד החסידות בהקדמת ר' ברוך משקלוב ל'ספר אוקלידוס'", מחקרי ירושלים במחשבת ישראל טו ( תשנ"ט ) , עמ' 58 הע' 5 . ראו שם למגוון כינויים דומים לתופעה .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר