מבוא: ובחוקתיהם לא תלכו — נתיבות בחקר האורתודוקסיה

עמוד:3

ובחוקתיהם לא תלכו — נתיבות בחקר האורתודוקסיה 3 ב עם פרוץ הפולמוס סביב ההיכל הרפורמי בהמבורג בשנת 1819 ועם הוצאת הקונטרס הרבני - אורתודוקסי "אלה דברי הברית" נגד בוני ההיכל נפתחה תקופה חדשה ביחסים שבין האורתודוקסיה לרפורמה, וליחסים אלה היו השלכות על העמדה האורתודוקסית כלפי הנצרות . במילים אחרות, המאבק ברפורמה החזיר את הנוצרים למעמד של עכו"ם בספרות הרבנית של מרכז אירופה . על מהפך זה בפסיקה האורתודוקסית אני רוצה לעמוד על פי כתביהם של כמה מרבני מרכז אירופה, בעיקר כתבי החתם סופר והמהר"ם שיק . 11 בתיאור דמותו של החתם סופר, אבי האורתודוקסיה, משרטט משה סמט קווים לעמדותיו שכבר חרגו מן המקובל בחברה המסורתית, כמו התנגדות לאמנציפציה, תמיכה בחידוש היישוב היהודי בארץ ישראל ותפישת הנצרות כעכו"ם, קדושת המנהג הקל ביותר ומחויבות מוחלטת לפסיקה על פי ה"שולחן ערוך" . 12 כדי לחדד את ההבחנה בין האורתודוקסיה החדשה לבין היהדות המסורתית של המאה השמונה - עשרה מעמיד סמט את החתם סופר מול ר' יחזקאל לנדא "הנודע ביהודה" . לעומת זאת כ"ץ נזקק לשנים רבות כדי לאבחן את האורתודוקסיה ולעשותה נושא מרכזי במחקריו . 13 רק באמצע שנות השמונים העמיד כ"ץ עקרונות עיקריים בהבנת האורתודוקסיה ; ואלה הם : — האורתודוקסיה היא תוצר של סוף המאה השמונה - עשרה ותחילת המאה התשע - עשרה . — האורתודוקסיה צומחת על רקע התרופפותם של עבותות המסורת בחברה היהודית . 14 — האורתודוקסיה בראשיתה מגינה על ההוראה הקאנונית הרווחת בקהילה היהודית, ובמשך הזמן היא מפתחת דבקות באורחות החיים המסורתיים כפי שנשמרו על ידי רוב הציבור היהודי, לפחות מבחינה הלכתית, עד אמצע המאה התשע - עשרה בגרמניה ועד מלחמת העולם הראשונה במזרח אירופה . — האורתודוקסים אינם ממשיכים מסורת מכוח ההרגל אלא בוחרים במסורתם מתוך מודעות לחלופות . לכן מכנה אותם כ"ץ "מסורתיים" ולא "מעוגנים במסורת", כלומר הם בוחרים את אורח החיים המסורתי ולא ממשיכים אותו . — האורתודוקסיה התגבשה מכוח עימות עם הזרמים הלא - אורתודוקסיים . האורתודוקסים דבקו בהתנהגות המסורתית, שלפי אמונתם יונקת מסמכות אלוהית, בעוד שמתנגדיהם כפרו בסמכות זו ותבעו להתאים את המסורת למה שהם כינו "החיים" . 11 ראו בפרק "נוצרים ונצרות בספרות הפסיקה משלהי המאה השמונה - עשרה ועד המחצית השנייה של המאה התשע עשרה" . 12 ראו סמט ( לעיל, הע' 1 ) , עמ' 33 - 34 . 13 ראו בפרק "תפישתו של כ"ץ יעקב את האורתודוקסיה — המקרה המזרח - אירופי" . 14 ראו יעקב כ"ץ, "אורתודוכסיה בפרספקטיבה היסטורית", כיוונים 33 ( תשמ"ז ) , עמ' 89 .

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר