רקע היסטורי

עמוד:10

01׀נזר הפלאים ועוד מחזות מדרום הודו 17 טקסט פרשני על קוּדִיָאטָם מן המאה החמש עשרה מותחקהל . ביקורת על החידוש שבהכנסת המָלָיָאלָם למופעים ומזכיר את 18 ייתכן שבתחילת דרכומחזותיו הסנסקריטיים של קוּלָשֶׁקְהָרָה . היה הקוּדִיָאטָם מופע שהוצג לפני קהל משכיל, יודע סנסקריט, של אנשי מעמד הכהונה, בְּרָאהְמָנִים, מלכים ואנשים אמידים, שכנראה פרסו את חסותם עליו ותמכו בו . ואולם כבר בימי קוּלָשֶׁקְהָרָה הייתה הבדלה בין צופים בעלי הבחנה ( prekṣaka ) ובין צופים מפשוטי העם ( nānā - jana ) ואופנים שונים של ביצוע מופעים 19 מופע דו-לשוני לא היה אפוא דבר חדש,שיענגו את שניהם . שכן הדרמה הסנסקריטית הקלסית כללה סנסקריט וכמה שפות דבורות ( Prākṛta ) , סוציולקטים המבטאים את אופייה הרב-לשוני של החברה בהודו העתיקה . לתיאטרון הקוּדִיָאטָם הייתה זיקה מובהקת לפעילות התרבותית והפולחנית העשירה שהתנהלה במקדשי קֵרָלָה ולהקשריה התאולוגיים, הפוליטיים והחברתיים . טקסט פרשני הנלווה למחזותיו של המלך קוּלָשֶׁקְהָרָה אינו מזכיר מופעי תיאטרון או מופעים שהתקיימו באולמות תיאטרון שיוחדו להם במקדשים . אבל הוא מציין אולם ( pratimā - gṛha , בית דמות האבן ) במתחם המקדש 20 מהמאה השלושאו מחוצה לו, שמשערים ששימש למופעים . עשרה והארבע עשרה ועד אמצע המאה העשרים, עת נוסדה הודו כרפובליקה פדרטיבית, הוצגו מופעי קוּדִיָאטָם במקדשים, בחסותם 21 מאותם ימים ואילך לא זו בלבד שאולמות למופעיובתמיכתם . הקוּדִיָאטָם ( kūṭṭampalam ) נכללו בתוכנית הארכיטקטונית של 23 צורתו 22 הם גם נבנו בעשרות מתחמים מקודשים . בנייני המקדש, 17 21 – 18 . Paulose 2017, pp Paulose 2017, pp . 13, 18 – 21, 155 ; Gamliel 2019, pp . 153 – 165 18 Narayanan 2022, pp . 58 – 59 19 20 שם, עמ' 58 - 59 . 21 למקדשים שהציגו בהם מופעי קוּדִיָאטָם בעבר ולאלה המציגים בהם בהווה ראו 23 . Sullivan 1995, pp . 20 – 22 ; Johan 2011 a, p Gopalakrishnan 2011, pp . 59 – 60 22 Paulose 2017, pp . 22 – 23 23

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר