מבוא: עידן הקטסטרופה: גלות ומאבק על נשמתה ההומניסטית של אירופה

עמוד:14

14 | מבוא : עידן הקטסטרופה : גלות ומאבק על נשמתה ההומניסטית של אירופה גרמנים גולים לתקוף בחיבוריהם את הברבריות הנאצית ושינו בכך שינוי מהותי את התוכן והצורה של ההיסטוריה האינטלקטואלית המודרנית . שלא כצווייג, לא ויתרו מחברים אלה ויצאו חוצץ נגד הזוועות של גרמניה הנאצית . מאבק התרבות שלהם ( Kulturkampf ) נגד הנאצים שינה את הנושאים, את השיטות ואת הניתוח של השיח הפוליטי, הכלכלי, הסוציולוגי, האנתרופולוגי, הספרותי, הפילוסופי והאתי . ״העט נגד החרב״ מסב לראשונה את תשומת הלב למניעים המשותפים העומדים מאחורי ארבעה חיבורים בולטים, שאת כתיבתם החלו ב- 1942 מלומדים גולים, 17 מדובר ברשימה נכבדה ביותר : ״דוקטור אשר יצאו חוצץ נגד הברבריות הנאצית . פאוסטוס״ מאת תומאס מאן ( 1947 ) , ״המיתוס של המדינה״ מאת ארנסט קסירר ( 1946 ) , ״מימזיס : התגלמות המציאות בספרות המערב״ מאת אריך אָוּאֶרבַּך ( 1946 ) , 18 כל ו״דיאלקטיקה של נאורות״ מאת מקס הורקהיימר ותיאודור אדורנו ( 1944 ) . אחד מהמחברים האלה זיהה סכנה מסוימת באידאולוגיה הנאצית וגייס תאוריות חדשות, גישות חדשות, מקורות חדשים ואנרגיה חדשה כדי לתקוף אותה . עד כה חקרו מלומדים את המורשת הייחודית של כל אחד מהם בנפרד, אבל איש לא התבונן בהם התבוננות קולקטיבית ולא בחן את הרגע הזה של שנת 1942 אשר היה קו פרשת דרכים מכריע בקריירות שלהם . ואולם הרגשת הבהילות בעבודותיהם מחייבת תשומת לב . הללו הניפו את עטם נגד הברבריות הנאצית והאמינו בדיוק כמו סר ויליאם בלקסטון ( Blackstone ) , המשפטן והשופט האנגלי, בספרו ״פירושים על דיני אנגליה״ ( 176 - 1769 ) ש״לכתוב משמעו לפעול״ ( scribere 19 est agere ) . 17 לרשימה זו אפשר כמובן להוסיף עוד ספרים רבים, ובהם : קולינגווד, הלווייתן החדש ; ניומן, בהמות ; פופר, החברה הפתוחה ואויביה ; שטראוס, הזכות הטבעית ; ארנדט, יסודות הטוטליטריות ; בארון, משבר הרנסנס . 18 עבודה חשובה אחרת שלא נכללה במחקר זה היא : From Caligari to Hitler : A Psychological History of the German Film ( 1947 ) , מאת זיגפריד קרקאואר ( Kracauer, Siegfried ) ( 1889 - 1966 ) , סופר, עיתונאי, סוציולוג, מבקר תרבות ותאורטיקן של הקולנוע, אשר לעיתים מקושר לתאוריה הביקורתית של אסכולת פרנקפורט . ב- 1942 החל קרקאואר את מחקרו על אודות שורשי הנאציזם בקולנוע של רפובליקת ויימאר . במחקר זה טען ש״הקבינט של ד״ר קליגרי״ ( The Cabinet of Dr . Caligari ) , סרט ראינוע אימה גרמני מ- ,1920 על מהפנט חולה נפש שמשתמש בהליכת ירח כדי לבצע מעשי רצח, יכול להיחשב אלגוריה לעמדות החברתיות בגרמניה שלאחר מלחמת העולם הראשונה, שהוליכו לניצחון הנאצים . דמותו של קליגרי מייצגת לדבריו רודן השואף לכאוס חברתי המשתתף ביריד שעשועים . המחבר מבקש להודות לפרופסור עופר אשכנזי על מידע חשוב זה על אודות קרקאואר . 19 The Oxford Edition of Blackstone’s Commentaries on the Laws of England ; Book Of Public Wrongs ( Oxford : Oxford University Press, 2016 ) , 53 : 4

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר