פתח דבר

עמוד:12

2 1 | פת ח דבר מחירים כאלה בזמן שנתוני הלמ"ס והביטוח הלאומי השנתיים מעידים על 2 עונייה של האוכלוסייה במגזר החרדי . באותו יום קניתי שלושה סרטים עלילתיים שמשכו את עיני ועניינו אותי בסיפוריהם . למדתי עליהם מהתמונות בקדמת עטיפות הסרטים ומהתקצירים שבגבם . עיון קצר בתקצירים לא זו בלבד שעורר את סקרנותי אלא גם ערער את תפיסתי הסטראוטיפית ואת מה שהיה ידוע לי ממחקרים על החברה החרדית : במרכז הסרט 'נשק שחור', שנמכר בשלושה חלקים, סוכן מוסד חרדי יוצא ללכוד טרוריסט באיסטנבול . במהלך המשימה הוא מאבד את זיכרונו ומתחיל במסע חיפוש אחר זהותו . הסרט השני, 'אבודים בדרך', הוא על בחור חרדי שעובר מסכת קשיים במהלך מסע בהודו . נושאים של ביטחון ושירות המדינה ושל זהות אישית ומסעות בעולם נראו לי זרים לעולם החרדי, המוגדר בספרות 3 הסרט השלישי, 'חבורת הגאולה המחקרית כמובלעת מסוגרת אנטי-ציונית . במבצע דג מלוח', הוא אחד מסדרת סרטי 'חבורת הגאולה' . במרכזו של הסרט חבורת ילדים חרדים שמסתבכים עם כנופיית מחבלים ערבים שמתכננת פיגוע ענקי בבנייני עזריאלי בתל אביב . הסרט, כך למדתי מהתקציר, מציג 'שילוב מדהים של מתח, פעולה והרפתקאות עם מסרים חינוכיים באהבת הארץ, אהבת העם ואהבת התורה' . הפתוס, השילוב בין הסוגות והחיבור של רעיון ציוני עם מסר דתי-חרדי, כל אלה סקרנו אותי והעלו בי תהיות על הגבולות שמוצבים בסרטים בין החברה והתרבות החרדית לזו החילונית . על גב עטיפות הסרטים הוצגו פרטי ההתקשרות עם היוצרים . הפרטים האלה היו בשבילי פתח לעולם הסרטים החרדי, שאליו תכננתי לשוב עם סיומה של התזה על הקולנוע הישראלי . מחקרי על הקולנוע הישראלי לא כלל בסופו של דבר את הסרטים החרדיים, בשל אופיים הדתי ומאפייניהם העצמאיים והקהילתיים, הפונים לחרדים . את השוני ביניהם ביקשתי לחקור בנפרד, מנקודת מבט של הקולנוע החרדי, והתוצאה היא המחקר המוצג בספר זה . במחקר זה ביקשתי לבחון את ההגדרות המתאימות לסרטים האלה, את מקומם ביחס לסרטי הקולנוע הישראלי, את אופני הפקתם, את התכנים שלהם ואת דרכי התקבלותם וחוויות הצפייה בהם . 2 אנדבלד ואחרים, ממדי העוני . 3 סיון, תרבות המובלעת .

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר