מבוא

עמוד:11

מבוא | 11 | הספרותי של אמצעי התקשורת המסורתיים, העיתון והטלוויזיה למשל . לבסוף, הספר מתמקד בסקירה של שדה השירה העברית ומתחקה אחר יוצרים רבים, ותיקים וצעירים, קנוניים וחובבים, הפועלים בעולם הספרותי-הישראלי — המפרסמים בכתבי עת ובספרים, הזוכים בפרסים, המשתתפים במופעים ספרותיים ובפסטיבלים, ובו בזמן יש להם נוכחות אינטרנטית ממשית ומתמשכת . מבחינה זו הספר מתחקה אחר מספר גדול של יצירות שכתבו משוררות ומשוררים רבים ובוחן את התנאים התרבותיים שבהם יצירות כאלה נוצרות, מתפרסמות ונקראות . בחירת השירים למחקר נעשתה באמצעות החלתם של שלושה כללים : פרסום השירים בספר מודפס או מקוון, מידת הרלוונטיות של השיר לנושא ומידת המרכזיות של כותב השיר בקהילה הספרותית בישראל . נבחרו כאן השירים הנדרשים לאינטרנט באופן מרכזי וישיר, ולא רק כאזכור, כמו למשל שירו של מאיר ויזלטיר "כל האנשים שלא קוראים שירה" : וְזֶה בְּעֵרֶךְ כָּל הָאֲנָשִׁים, / קוֹרְאִים דְּבָרִים אֲחֵרִים . לְמָשָׁל, / הוֹרָאוֹת שִׁמּוּשׁשֶׁל תְּרוּפוֹת . . . מִסְרוֹנֵי אֶס-אֶם-אֶס, אִימֵילִים וְרַפּוֹרְטִים . . . 5 בתהליך המיון נבחרו 29 ספרי שירה שפורסמו בשנים 2002 - 2015 , ובהם 140 שירי אינטרנט, רובם שירים ומקצתם מחזורים או ספרי קונספט . לניתוח ולדיון נבחרו הפריטים שניתן לייחס להם או לכותביהם מידה כלשהי של מרכזיות : שיר שפורסם בספר של משורר שהוציא לאור את ספרו בהוצאות המוכרות לקהל קוראי שירה, 6 כגון דניאל עוז, יודית שחר ודפנה שחורי ; משורר שעל יצירתו נכתבה ביקורת 5 ויזלטיר, מכלול שירים, ג, עמ' 344 , הודפס לראשונה בתוך : ויזלטיר, מרודים וסונטות, עמ' 8 . 6 הוצאות לאור כגון הקיבוץ המאוחד, קשב לשירה, עם עובד, אבן חושן, כרמל ופרדס .

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר