מבוא

עמוד:8

אינטרנטיקה | 8 | המיידית שאנו חווים בכל המצאה טכנולוגית חדשה . בעשור האחרון השירה העברית מתקדמת כמו בפוטוסינתזה אל אורו של האינטרנט, המשפיע השפעה חסרת תקדים, לטוב ולמוטב, על האופן שבו קוראים שירה, על המיידיות שבה מפרסמים שיר, על קלות הקשר בין המשורר לקהלו ועל יכולות ההפצה של השיר . השירה האינטרנטית באה לידי ביטוי במגוון צורות אסתטיות ואומנותיות . רבים מן המשוררים הקנוניים בישראל אינם ילידים דיגיטליים, אבל בעשור האחרון עיסוקם באינטרנט הולך וגדל . בו בזמן משוררים חובבים רואים באינטרנט מדיום שמאפשר פרסום שירים ללא לקטורה ועם קבלת פידבק מיידי מהקוראים . אם לפני עידן האינטרנט הייתה השירה נחשבת לנחלתם של מעטים, נדמה כי העידן המקוון הביא עימו מבול של משוררים ושירים המופיעים כמעט תחת כל שורת כתובת אינטרנטית : אתרים ובלוגים של משוררים, פורומים לשירה חדשה או עתיקה, אתרי מוסדות ספרות פיזיים ודיגיטליים, וכל אלה מגובים במסה כבדה של קבוצות ופרופילים ברשתות החברתיות . ההשפעה העמוקה של הסביבה המקוונת באה לידי ביטוי בתרבות הספרותית כולה, במספר הכותבים, בריבוי ספרי השירה, בשינוי תפקידם של כתבי העת, באירועים ספרותיים ובשינוי הטעם אצל שומרי הסף הספרותיים — העורכים, המבקרים והחוקרים, המרגישים בשינוי בשדה ומבקשים להגיב לו . ספר זה ממפה את התופעות המרכזיות של שירת הרשת ומכנה אותן בשם הכולל "אינטרנטיקה", מלמד על הנושאים העיקריים הקיימים בשירת האינטרנט בישראל ומאפיין את תפקידו של המשורר בעידן האינטרנט כמתעד משחק, מי שמתעד את ההתפתחויות הטכנולוגיות באמצעות השימוש בהן ביצירתו שלו . אינטרנטיקה דנה באינטרנט כמרחב יצירתי פואטי ובשירה כפרקטיקה תקשורתית המזינה את המדיה וניזונה ממנה . למרות השיח הציבורי הער סביב שירת הרשת, הדיון התאורטי בנושא זה עדיין חסר . אולי בשל רוחב התופעה, ואולי בשל האוריינות הגבוהה שהיא דורשת, אין הכתיבה על אודות שירת האינטרנט מתיימרת להקיף את הסוגים השונים של המופעים הרלוונטיים, אלא

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר