מבוא

עמוד:13

מבוא 13 ׀ הרליגיוזיות, הפוליטיות והאידאולוגיות הגלומות בהם, ובלבד שהן׀ מוסיפות להיות אקטואליות כיום במובן זה או אחר . דווקא בתור הוגה דעות הצליח טולסטוי להציב את עצמו כאתגר בפני קוראיו ופרשניו . האתגר הזה קיים גם בימינו, ואין סימנים שהוא עומד להיעלם בעתיד הקרוב . בזיכרונותיו על טולסטוי כתב מקסים גורקי שפעם הבחין בסתירה בדבריו של טולסטוי, וכאשר העיר לו על כך הוא השיב 3 אכן לא היה חורפי ולא שר ואמר : "אני לא חורפי [ ציפור שיר ] " . שוב ושוב את אותו השיר . הוא לא פחד לסתור את כולם, וגם לא פחד לסתור את עצמו . הוא היה אדם-תזמורת, כהגדרתו של מקסים גורקי, בעל פנים רבות, ותמיד היה מוכן להשתנות, להיות לאחר כלפי עצמו . לא פעם — ובכך עוד אעסוק בפירוט — התנכר לעצמו ולכל מה שעשה והשיג, כדי לבנות את עצמו שוב . בכל דרכיו הייתה לו לטולסטוי השתוקקות לחירות פנימית מוחלטת, השתוקקות להישאר תמיד חופשי, גם מן התדמית העצמית שנוצרה לו לפנים . כמי שבכל מצב בחר בחֵירות, גורלו של טולסטוי היה להיות אחר, ללכת נגד הזרם, למרוד במוסכמות, לפרוץ מסגרות — לא רק מסגרות שהציבו לו אחרים, אלא גם מסגרות שהוא הציב לעצמו . כך למשל, לאחר עשרים שנות הטפה נגד אלימות ובעד חובת האהבה בין כל בני האנוש, כתב טולסטוי את הסיפור "חאג'י מוראט" ( 1903 ) , שבו האדיר, כהתגלמות הצימאון לחיים, רוצח 4 חסר רחמים ובוגד סדרתי בבעלי בריתו . ביום 2 בספטמבר ,1908 בהיותו ישיש בן שמונים, כתב טולסטוי ביומנו : "עליי להרגיל את עצמי לבטא דווקא את מה שאני רוצה 5 את הדברים האלה כתב ביומנו — בידיעה כילהסתיר" ( 149 LVI, ) . Maxim Gor’ky, Sobranie Sochineniy, Vol . XIV, Moscow : Goslitizdat, 3 p . 253 1949, 4 גיבור הסיפור, חאג'י מוראט, הוא דמות היסטורית — אחד המנהיגים הצ'צ'נים במלחמתם נגד השלטון הרוסי . 5 כתביו המלאים של טולסטוי כונסו לקובץ בתשעים כרכים : Lev

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר