פרולוג

עמוד:11

פרולוג | 11 מורה שסטודנטים רבים שמשנים את תשובותיהם משנים אותן לתשובות 4 שגויות . " עם כל הכבוד ללקח שמלמד הניסיון, אני מעדיף את הכוח שבראיות מוצקות . כששלושה פסיכולוגים ערכו בדיקה מקיפה של 33 מחקרים שנערכו בנושא, הם גילו שבכל אחד ואחד מהם, רוב תיקוני התשובות החליפו תשובות שגויות בתשובות נכונות . התופעה הזאת ידועה בשם "כשל האינסטינקט הראשוני" . באחת ההדגמות, פסיכולוגים ספרו סימני מחיקה על בחינות של יותר 5 רק רבע מהשינויים היו מתשובה נכונה לשגויה, מ- 1,500 סטודנטים באילינוי . ואילו חצי מהשינויים היו מתשובה שגויה לנכונה . ראיתי את זה קורה שנה אחר שנה בכיתות שאני עצמי לימדתי : בבחינות הגמר של הסטודנטים שלי יש מספר קטן להפתיע של מחיקות, אבל סטודנטים שחושבים מחדש על תשובותיהם הראשונות במקום לדבוק בהן בכל מחיר משפרים בסופו של דבר 6 את ציוניהם . כמובן, ישנה אפשרות שהתשובות השניות אינן טובות יותר כשלעצמן ; הן רק טובות יותר מפני שסטודנטים בדרך כלל נרתעים כל כך מהאפשרות לשנות את תשובתם, שהם משנים את דעתם רק כשהם בטוחים למדי . אבל מחקרים עדכניים מצביעים על הסבר אחר : לא עצם שינוי התשובה הוא שמשפר את 7 הציונים, אלא המחשבה אם עלינו לשנות אותה או לא . אנחנו לא רק מהססים אם לחשוב מחדש על תשובותינו . אנחנו מהססים לגבי עצם הרעיון של חשיבה-מחדש . חשבו על ניסוי שבו מאות סטודנטים לתואר ראשון התבקשו אקראית ללמוד על כשל האינסטינקט הראשוני . הדובר 8 לימד אותם על היתרונות שבשינוי דעתם ויעץ להם מתי הגיוני לעשות זאת . בשני המבחנים הבאים שניגשו אליהם עדיין לא גברה הסבירוּת שהם ישנו את תשובותיהם . חלק מהבעיה הוא עצלות קוגניטיבית . כמה פסיכולוגים ציינו שכולנו 9 אנחנו מעדיפים לעתים קרובות את הקלות שכרוכה בדבקות קמצנים מנטליים : בהשקפותינו הנושנות על פני הקושי להתמודד עם השקפות חדשות . אבל ישנם גם כוחות עמוקים יותר שעומדים בבסיס התנגדותנו לחשוב על דברים מחדש . כשאנו מטילים ספק בעצמנו, העולם שסביבנו נעשה גחמני יותר ולא צפוי . זה מאלץ אותנו להודות שהעובדות עשויות להשתנות, שמה שהיה פעם נכון עלול

מטר הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר