חשיבותו של המורה המתווך

עמוד:90

9091 / סביבת ההוראה והלמידה מרחוק צריכה להתבסס בעיקר על האינטראקציה בין המורה ובין התלמידים, אינטראקציה הגוררת מעורבות רגשית ותחושה של יחס אישי, התורמים להנאה מהלמידה . הנאה ותחושת שותפות, מגבירות את המוטיבציה, אשר בתורה משפרת את הלמידה . השיח הדידקטי הוא האמצעי היעיל להשיג זאת . הוראה מרחוק צריכה לתמוך במוטיבציה של התלמיד, לעודד הנאה מהלמידה ולהתאים את הלימוד לכל תלמיד על פי יכולתו וצרכיו, תוך יצירת יחסי קירבה בין המורה ובין התלמיד . במחקרים שערכנו באוכלוסיות שונות, לימדנו את קבוצת הניסוי להיעזר ברכיבי התווך על מנת לקרב את חומר הלמידה המועבר על ידי ה"מורה מרחוק" . חברי קבוצת הביקורת לא התאמנו בהפעלת "רכיבי התווך" . המסקנה הייתה שרכיבי התווך הם כלים אפקטיביים, בעזרתם ניתן לכוון את הלומד להבנה של החומר הנלמד ( אריה בן-חיים ) . התווך לא תמיד צריך להיעשות על ידי מומחה מבוגר . תוצאות מחקרנו הראו שניתן גם ללמד תלמידים הלומדים בקבוצה להיעזר ברכיבי התווך כדי להוביל את חברי הקבוצה האחרים להבנה טובה יותר של חומר הלימוד ( אורית שמיר, לאה עצמון ) . המרחק העסקתי אחת התאוריות המקובלות ביותר בתחום הוראה ולמידה מרחוק היא תאוריית "המרחק העסקתי" – ( Transactional Distance ) TD . על פי תאוריה זו, הוראה ולמידה מרחוק אינה שיטת הוראה שכל המאפיין אותה הוא ההפרדה הגאוגרפית בין המורה ובין התלמידים, אלא שיטה, שמאחוריה עומדת תפיסה פדגוגית העוסקת ביחסים שבין המורה ובין התלמידים, כאשר יש ביניהם הפרדה של מרחב וזמן . ההפרדה משפיעה הן על ההוראה והן על הלמידה, שכן היא יוצרת מרחב פסיכולוגי תקשורתי, שיש בו פוטנציאל לאי הבנות בין המורה ובין התלמידים . יתרה מכך, שיטה זו משפיעה על ההתנהגויות ההוראתיות של המורה ועל התנהגויות הלמידה של התלמיד . בהתאם לכך, תאורית "המרחק העסקתי" מתייחסת לשלושה משתנים עיקריים וליחסים ביניהם : דיאלוג, תכנית לימודים ואוטונומיה בלמידה . לפי תאוריה זו, ככל שרמת הדיאלוג בין המורה ובין התלמיד גבוהה יותר, רמת TD-ה ( "המרחק העסקתי" ) ביניהם קטנה ולהפך ; כמו כן, ככל שמבנה תכנית הלימודים גמיש יותר, רמת TD-ה קטנה ולהפך ; וכן, ככל שרמת TD-ה גבוהה יותר, התלמיד נדרש ליותר אוטונומיה . אפשר להעריך את TD-ה של תכנית לימודים על פי יחסי הגומלין שבין רמת הדיאלוג שתוכנית הלימודים מאפשרת ובין מידת המבניות של תכנית הלימודים . כמו כן, TD ועצמאות לומד הם פרופורציונליים אחד לשני, כך שעלייה או ירידה בערך של אחד ממשתנים אלה, גורר שינוי בערכו של המשתנה השני, בהתאמה . ח ש י ב ות ו ש ל ה מ ור ה ה מ ת ו וך

אופיר, ברוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר