תאוריה היא לא רק תאוריה

עמוד:87

יכולותיו ואמונותיו של המורה הם גורם ראשון במעלה להתרחשותו של שינוי רדיקלי במערכת החינוך . כמו שראינו, מקבלי ההחלטות בתחום החינוך האמינו שאימוץ של טכנולוגיות והצפה של בתי הספר בטכנולוגיות אלה, יגרמו לשינוי מעצב במערכת החינוך . אלא שבמחקרים שנערכו בשלושת העשורים האחרונים, נמצא שלא רק ששיטת ההצפה אינה מביאה תועלת, היא אף מעכבת את הטמעת הטכנולוגיות במערכת החינוך . תהליך ההטמעה צריך להתחיל בהבנת הצרכים של בית הספר ובהגדרת מטרות ברורה . עיצוב הקורס יעשה בהתאם לדרישות ולאילוצים הקיימים ושילוב יכולות טכנולוגיות, שכן רק כך אפשר לממש מטרות אלה . המוקד בתהליך ההטמעה צריך להיות המורה ולא הטכנולוגיה . מחקרים מצביעים שסביבות הוראה ולמידה מרחוק קלאסיות מגבילות גורמים פדגוגיים חשובים, כגון אינטראקציה בין מורה לתלמיד . זאת ועוד, במחקרים נמצא שסביבות הוראה ולמידה מרחוק כרוכות בקושי בפיתוח מיומנויות טכנולוגיות יעילות, בתגמול לא מספק, בחשש מירידה באיכות הקורס . המורה המלמד מרחוק הוא "מורה מומחה תוכן" המעביר שיעור למספר כיתות בו-זמנית באופן סינכרוני או באופן א-סינכרוני, באמצעות הרצאות מוקלטות, המורה בכיתה מתווך בינו ובין התלמידים . תיווך זה כולל מתן תמיכה ועידוד לתלמידים לשיפור תחושת המסוגלות שלהם, להקניית משמעות ומוטיבציה ללמידה, לוויסות התנהגות ולהרחבת מיומנויות החשיבה שנמצאו חיוניות בסביבות הוראה ולמידה מרחוק . המודל "מורה מתווך להוראה וללמידה מרחוק" מתבסס על תאוריית ה"התנסות בלמידה" מתווכת של ( ראובן פוירשטיין ) , המציעה לפעול בשני ערוצים מקבילים של הוראה ולמידה תוך גישור ביניהם : ערוץ התוכן המותאם לכל מקצוע ובמקביל ערוץ התיווך, שבו באמצעות תיווך ותמיכה, התלמיד ירכוש דרכי למידה וחשיבה המגשרים בין מקצועות הלימוד . במודל "מורה מתווך להוראה ולמידה מרחוק", ערוץ התוכן מתבסס על המורה המלמד מרחוק, וערוץ התיווך מתבסס על המורה המלמד בכתה .

אופיר, ברוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר