מחקר כמורה דרך

עמוד:69

המחקר בדק האם יש הבדל בין שלושת המתודות . לשם כך נבדקו הישגי התלמידים, נקבעה רמת חשיבה יצירתית של התלמידים ( על פי מבחן טורנס ) וכן נמדדו עמדות כלפי לימוד באמצעות מחשב . נמצאו הבדלים משמעותיים ברמת יצירתיות, בהישגים, בעמדות כלפי מתודות הלמידה השונות ללימוד באמצעות מחשב . תלמידים בעלי הישגים גבוהים וחשיבה יצירתית גבוהה, העדיפו באופן משמעותי את המתודה "תוכנה פתוחה", מחשב כמאגר מידע או כסימולטור . לעומת תלמידים בעלי הישגים נמוכים וציון נמוך יותר בחשיבה יצירתית, העדיפו "תוכנה סגורה" ומתודה של המחשב כמכונת למידה . תלמידים שקבלו את המתודה המתאימה להם, גילו עמדות חיוביות יותר כלפי לימוד עם מחשבים . מכאן נראה שאכן יש הבדלים משמעותיים בין המתודות השונות של שימוש במחשב . יש תלמידים להם לימוד במתודה פתוחה יעיל יותר לעומת זאת יש כאלה להם מתאים ללמוד במתודה סגורה . בחלקו השני של המחקר ניסינו להיעזר בתאוריות פסיכולוגיות קיימות כדי להגדיר מטרות למידה . נעזרנו בתאוריות קלאסיות מתחום הפסיכולוגיה : טקסונומיה של בלום וכן התאוריה ההתפתחותית של פיאז'ה . בשנת 1956 ועדה של אנשי חינוך בראשותו של בנג'מין בלום, פסיכולוג חינוכי מאוניברסיטת שיקגו, פרסמה כלי לסיווג מטרות למידה על פי רמת חשיבה . הפרסום נעשה על רקע תקופה של ניסיונות לשפר את תהליכי ההוראה, בפרט בקשר תוכניות לימודים ושל בחינת הישגים לימודיים . בלום וחבריו ביקרו את אופן הלימוד בבתי-הספר, שמתמקד בחשיבה מרמה נמוכה וכולל בעיקר משימות הדורשות זיכרון, שינון והבנה . הם הסבירו כי התמקדות בשינון וזכירת חומר, ללא ניסיון לפתח יכולות חשיבה מורכבות יותר, הופך את הלימוד בבתי-הספר עקר ולא רלוונטי עבור התלמידים . לאור זאת השאיפה היא לקדם רמות גבוהות של חשיבה בלמידה, כמו יישום של ידע קיים למקרים חדשים ויצירה מקורית של תלמידים, מושתת על בסיס ידע קיים . במסגרת זו ניסו להגדיר ולדרג את המיומנויות הקוגניטיביות המרכזיות הקיימות אצל בני האדם ולדרג אותן על פי רמות . החלק המרכזי והמוכר מתוך הטקסונומיה של בלום היא הסיווג למדרג של שש רמות קוגניטיביות . הרמה הבסיסית היא "ידע" והרמה הגבוהה ביותר היא "הערכה" : "ידע" היא היכולת לשלוף מהזיכרון פרטי מידע, עובדות ומינוחים שנלמדו . הדגש הוא על זכירת פרטי ידע שבהם רעיונות, עובדות, תופעות . ב"ידע", קבע בלום, קיימת הפרדה לשלוש תת-רמות : 1 . ידע של פרטים ( מונחים ועובדות ) . 2 . ידע של דרכים ואמצעים ( סדר פעולות ) 3 . ידע של הכללות והפשטות ( עקרונות ותאוריות ) . המונחים המאפיינים רמת חשיבה של "ידע" הם : מגדיר, מתאר, מזהה, נותן כותרת, ממיין, מכנה בשם, מציין, בוחר, מצמיד, נזכר, מכיר .

אופיר, ברוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר