מחקר כמורה דרך

עמוד:68

6869 / במחקר אחר בו השתתפו 76 סטודנטים שענו על שאלונים ( באמצעות מבחן MBT1 ) , וכן 51 סטודנטים רואיינו, נמצא קשר בין סגנון קוגניטיבי לבין הישגים ועמדה כלפי שיטת הלימוד ( בצלאל-רוזנבלט רחלי ) . המידע הביא את צוות המחקר להכרה שקיימות מתודות שונות של הפעלת המחשב בלמידה . כל מתודה היא ביטוי של חומר לימודים בעל מבנה שונה, ולכן היא מתאימה להשגת מטרות שונות . מתודות שונות של הפעלת המחשב ללמידה : מחשב כמכונת למידה – מתודה הישימה בעיקר בהוראת מקצועות מדעי הטבע ( פיסיקה מתמטיקה ) . המחשב הציג לתלמיד ידע ובשלב הבא בדק את מידת השליטה של הלומד בחומר, אם הוכח ידע – המחשב הוביל אותו לרמה מתקדמת, אם נכשל – המחשב הוביל אותו להסבר נוסף . כך הוביל והנחה המחשב את התלמיד צעד אחר צעד לעבר מטרה מוגדרת . התוכנית בנויה כ"עץ החלטות" . מחשב כסימולטור – מתודה זו מיועדת לנושאים בהם קיים קשר מתמטי בין מרכיבי חומר הלימוד . ניתן להמחיש זאת בחוקי הפיזיקה החלים על הגזים, שם יש קשר בין טמפרטורת הגז, הלחץ והנפח שלו . שינוי של גורם אחד מהם ישפיע על הגורמים האחרים . גם בסימולטור המשמש ללימוד נהיגה – שינוי בפרמטר אחד, לדוגמא "מהירות הנהיגה", ישפיע על היכולת לשלוט ברכב . מחשב כמאגר מידע – המחשב אוגר מידע עצום אותו ניתן לשלוף על-פי דרישת הלומד . שלושת המתודות הוצבו על פני סקלה, בצדה האחד "תוכנה פתוחה" ובצידה השני "תוכנה סגורה" . בצד של "תוכנה פתוחה" מיקמנו את המתודה "מאגר מידע" ובצד של "תוכנה סגורה" מיקמנו את המתודה "מכונת למידה" – בתווך מוקמה המתודה "סימולציה" . מ ח ק ר כ מ ור ה ד ר ך מחשב כמאגר מידע תוכנה סגורהתוכנה פתוחה מחשב כמכונת למידהמחשב כסימולטור

אופיר, ברוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר